DM Barometer Q2 2011: e-mailmarketing
Er wordt dit jaar niet bezuinigd op e-mailmarketing. Iets meer dan helft van de organisaties (55 procent) geeft aan dat zij in 2011 meer aan e-mailmarketing besteedt dan in 2010. Slechts bij 3 procent van de organisaties zijn de bestedingen aan e-mailmarketing in 2011 minder geworden in vergelijking met vorig jaar. Voor 42 procent zijn de bestedingen van dit jaar gelijk gebleven aan 2010.
Voor 2012 verwacht 55 procent dat het budget voor e-mailmarketing zal stijgen ten opzichte van dit jaar. Slechts 3 procent verwacht dat dit budget zal dalen, en 41 procent denkt dat de budgetten gelijk zullen blijven.
Op de vraag wat de belangrijkste doelstelling is voor het inzetten van e-mailmarketing, antwoordt 56 procent relatiebeheer en loyalty, en voor het informeren over producten of diensten. Direct daarna komt het werven van nieuwe klanten (55 procent).
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Als het gaat om crossmediale effecten, zien marketeers vooral voordeel in de combinatie e-mailmarketing/website (84 procent). Combinaties met andere kanalen volgen op afstand, waarbij online communities en geadresseerde post voorop gaan (beiden 28 procent).
Overigens wordt een combinatie van e-mail en de eigen website met één of meerdere andere kanalen (67 procent) effectiever gevonden dan de combinatie van e-mail en de eigen website alleen (17 procent).
Marketeers die e-mailmarketing met social media combineren (62 procent van de respondenten), doen dat met name om een groter bereik te genereren(60 procent). 47 procent wil fans en volgers werven, brandbuilding staat op nummer 3 met 40 procent.
Innovatie
Organisaties geven aan vier soorten innovaties het belangrijkste te vinden: Segmentatie op basis van profiel en interesse (44 procent), integratie van social media (42 procent), real-time, dynamic content (moment van openen bepaalde content) (35 procent) en de optimalisatie van de leesbaarheid van e-mails op mobile devices (32 procent)
Behaviorial targeting dringt langzaam maar zeker door tot e-mailmarketing. De meeste organisaties bekijken het gedrag van de ontvangers en proberen hier iets mee te doen (29 procent). 14 procent van de organisaties analyseert het gedrag actief en speelt hier ook op in. 24 procent analyseert het gedrag van de ontvangers niet.
Het hele artikel leest u in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing. De DM Barometer is een onderzoek van DDMA, OMG/Mailmedia, Nima en Tijdschrift voor Marketing naar de bestedingen en trends in de dialoogmarketing (directe en interactieve marketing). Vier keer per jaar peilt de DM Barometer de DM-branche. Tweemaal wordt aan marketeers gevraagd naar de bestedingscijfers in dialoogmarketing (DM Barometer enquête) en tweemaal wordt een specifiek thema uit de branche nader onderzocht (DM Barometer Special). In het tweede kwartaal deden 149 marketeers mee aan de DM Barometer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid