Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit is wat journalisten Twitteren over PR-bureaus

Klagen, ervaringen delen en en informatie vragen
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Wat zeggen journalisten over PR-bureaus op Twitter? Ze klagen vooral, delen tips en ervaringen met bureaus en ze vragen naar informatie. Dat blijkt uit onderzoek van Buzzcapture.

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek werd gekeken naar de tweets en retweets die journalisten over PR-bureaus postten in het eerste kwartaal van 2016. Dat is een betrekkelijk korte periode, maar geeft wel een indicatie wat de journalistiek bezighoudt ten aanzien van de communicatiebureaus.

In bovenstaand figuur is het totaal aantal uitingen door journalisten afgezet tegen het aantal retweets door journalisten over PR-bureaus. Journalisten blijken vooral twee soorten berichten te versturen:

1. Learnings en klachten over PR-bureaus of acties
2. Vragen naar informatie over producten of diensten

Ook werd gekeken naar de trending topics onder journalisten in de conversatie over PR-bureaus:

Vertrouwensband belangrijke factor

Ook uit dit onderzoek blijkt dat vooral de vertrouwensband en dan met name de beschadiging ervan veel reacties oproept. Journalisten houden er niet van als ze met nep-nieuws of een pr-actie in de malinmg worden genomen. 

Er is een belangrijke piek in het volume te herkennen rondom 1 april. Journalisten gaven aan geen 1 aprilgrappen te willen ontvangen. Zij stellen dat een samenwerking met een PR-bureau te zien als een vertrouwensband en dat dit potentieel schade op zou kunnen lopen bij het pushen van een slechte 1 aprilgrap.

 

Ook het excuus van Unilever werd flink geretweet:

Branche volgen

Ook blijken journalisten graag aan te geven dat ze benaderd willen worden voor gerichte acties die voor hen interessant zijn.Tevens verwijzen zij diverse malen naar marketing- en communicatieblogs om dit te onderbouwen.

 

Naast de verwijzing naar websites als communicatieonline.nl (meest verwezen branchewebsite door journalisten) delen journalisten ook zelf branchegerelateerd nieuws op hun eigen kanalen. Vooral de lancering van een nieuw PR-bureau door Sjuul Paradijs werd flink geshared en van de nodige kritiek voorzien.

Amsterdam PR-hoofdstad

Om te kijken waar in Nederland PR het meeste leeft is gekeken waar in Nederland de meeste mensen over PR praten. Hierin worden mensen meegenomen die hun geo-locatie actief gebruiken in hun berichtgeving. De Randstad komt hier met kop en schouders bovenuit. Amsterdam en Rotterdam zijn de steden met de meeste uitingen, gevolgd door Den Haag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in