Overslaan en naar de inhoud gaan

Discounters doen het goed

In Duitsland groeien de discounters als kool. Allen kopiëren nauwgezet het succes van marktleider Aldi.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Duitsland staat traditioneel bekend als het land van de koopjesjagers maar ook in Nederland heeft Aldi al jaren succes en wordt het inmiddels op de voet gevolgd door Lidl. Voorspellers zien bij verpakte voeding en drogisterijartikelen binnenkort 40% van de omzet in handen van de discounters. Terwijl discounters hun huismerken nog steeds verpakken met een look & feel die de a-merken imiteert, berust hun succes allang op eigen recepten voor het bouwen van merken. Denk aan: goedkoop adverteren en het slim profiteren van free publicity rond die ene olijfolie uit de consumententest; het stunten met non-food artikelen zoals boren en laptops tot zelfs huizen of caravans - een actie van Plus. Boodschappen doen bij Aldi en Lidl is hip bij de welgestelden en bovendien breiden de discounters hun assortiment naar boven uit. Typisch voor discounters is dat ze streven naar 100% eigen merken op de plank volgens de retail-power-housing formule - sterke merken opbouwen en die alleen in je eigen kanalen verkopen. Merkfabrikanten raken in dit retailgeweld steeds verder buiten spel. Nog meer investeren in het versterken van het a-merk levert steeds minder op. Het alternatief is om alle aandacht te richten op de distributie en een eigen retail-power-house te bouwen. De meeste merkfabrikanten zoeken het in alternatieve kanalen: café’s, restaurants, kapperszaken, fitnesscentra, vakantieparadijzen of bijvoorbeeld internet. Plannen voor een geheel eigen merksupermarktketen zijn er voorlopig niet.

related partner content for mobile comes here

Bron: werben & verkaufen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in