Discounters doen het goed
Duitsland staat traditioneel bekend als het land van de koopjesjagers maar ook in Nederland heeft Aldi al jaren succes en wordt het inmiddels op de voet gevolgd door Lidl. Voorspellers zien bij verpakte voeding en drogisterijartikelen binnenkort 40% van de omzet in handen van de discounters. Terwijl discounters hun huismerken nog steeds verpakken met een look & feel die de a-merken imiteert, berust hun succes allang op eigen recepten voor het bouwen van merken. Denk aan: goedkoop adverteren en het slim profiteren van free publicity rond die ene olijfolie uit de consumententest; het stunten met non-food artikelen zoals boren en laptops tot zelfs huizen of caravans - een actie van Plus. Boodschappen doen bij Aldi en Lidl is hip bij de welgestelden en bovendien breiden de discounters hun assortiment naar boven uit. Typisch voor discounters is dat ze streven naar 100% eigen merken op de plank volgens de retail-power-housing formule - sterke merken opbouwen en die alleen in je eigen kanalen verkopen. Merkfabrikanten raken in dit retailgeweld steeds verder buiten spel. Nog meer investeren in het versterken van het a-merk levert steeds minder op. Het alternatief is om alle aandacht te richten op de distributie en een eigen retail-power-house te bouwen. De meeste merkfabrikanten zoeken het in alternatieve kanalen: café’s, restaurants, kapperszaken, fitnesscentra, vakantieparadijzen of bijvoorbeeld internet. Plannen voor een geheel eigen merksupermarktketen zijn er voorlopig niet.
Bron: werben & verkaufen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid