Ahold blijft in het nieuws
Checkit heeft becijferd dat de berichtgeving over Ahold door het US foodservice schandaal in de online media is vertwintigvoudigd. Zoals onderstaand overzicht laat zien zijn de afgelopen week dagelijks meer dan 500 internetartikelen verschenen over Ahold. Op woensdag was dit zelfs 700 internetartikelen. Over de eerste drie weken van februari was het gemiddeld aantal artikelen per dag 28. Het valt op dat na 6 dagen het aantal nieuwsartikelen nog ver boven het normale niveau ligt. Daar waar normaliter (na een winstwaarschuwing) na 1 of 2 dagen het oude niveau weer wordt bereikt is dit bij Ahold nog niet zichtbaar. Dit geeft eens te meer aan hoe ernstig de crisis wordt opgepakt. In hoeverre de opgelopen schade aan imago, reputatie en vertrouwen van publieks aandeel Ahold nog te herstellen is, is sterk de vraag.
Data afgelopen week (aantal internetartikelen)
Maandag 24 februari: 463
Dinsdag 25 februari: 596)
Woensdag 26 februari: 690)
Donderdag 27 februari: 601)
Vrijdag 28 februari: 438)
Gemiddeld aantal berichten per dag: 28Omdat 95 procent van het nieuws een negatieve lading heeft, zal het vertrouwen van beleggers in het aandeel voor langere tijd zijn beschadigd. Robert Laan van Checkit: ‘Dat de aandacht zolang aanhoudt en niet op het oude niveau terugkeert geeft aan hoe zwaar de crisis is. Hoe lang deze media-hype aanhoudt, is moeilijk te voorspellen. Onze verwachting is dat zolang de onderzoeken niet zijn afgerond, Ahold volop in de aandacht blijft en daarmee de beurskoers onder druk zal blijven staan. Alleen positief nieuws kan voor een mogelijke opleving zorgen’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid