Overslaan en naar de inhoud gaan

Den Haag kiest voor middeleeuws logo

De gemeente Den Haag neemt afscheid van zijn beeldmerk, de vliegende ooievaar. In plaats van de ‘Haagsuh rèigah’ kiest de gemeente…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nieuwe logo bestaat uit een geel wapenschild met een ooievaar erop. Het schild wordt geflankeerd door twee leeuwen. Het enige verschil met het vroegere beeldmerk is het stadsmotto dat Den Haag sinds vorig jaar heeft: Vrede en Recht.

related partner content for mobile comes here

Briefpapier
Voor de omvangrijke huisstijlaanpassing is 250.000 euro gereserveerd. Dit gaat vooral op aan onder meer nieuwe enveloppen en briefpapier en aanpassing van de gemeentelijke websites. In de loop van 2014 moeten de eerste resultaten zichtbaar zijn.

Zaken als het straatmeubilair, campagnes, brochures, kleding, voertuigen en formulieren komen later aan bod. Hiervoor moet nog budget worden gevonden.

Tijdsbeeld
Den Haag gebruikt het huidige logo met de wegvliegende ooievaar sinds 1991. Destijds waren de strak gestileerde logo’s populair. Wethouder Rabin Baldewsingh (PvdA) in een brief aan de gemeenteraad: ‘Wapens werden toen als ouderwets ervaren en pasten niet in het heersende tijdsbeeld.’

Volgens Baldewsingh zou het oude stadswapen nu juist beter aansluiten bij de identiteit van Den Haag als stad van ‘ Vrede en Recht’.

Corbijns spermacel
Het gemeentelogo moet overigens niet verward worden met het stadslogo dat zo’n zes jaar geleden werd ontworpen door fotograaf Anton Corbijn.

Dat omstreden logo (bijnamen: de vlieger, de spermacel) was meer voor promotie en toeristische doeleinden bestemd, maar werd nooit bekend en geliefd bij de inwoners van de stad.

Het oude logo

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in