De lijst van meest waardevolle merken: vijf lessen
Les 1: Brand Engagement is cruciaal
Kijk eens hoe Merrill Lynch zich op zijn site positioneert: ‘Merrill Lynch demonstrates its commitments to clients and shareholders through the firm's emphasis on excellence, integrity and ethical behavior…’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaGeloven ze dat zelf? Als ze dat echt hadden gedaan dan hadden ze nooit zulke grote bedragen uitgeleend aan partijen die nooit aan de verplichtingen konden voldoen. Investeren in opleidingen en aandacht vragen voor waar het merk voor staat, lijkt essentieel. Het concept van Live the brand, wordt dus te vaak genegeerd. Zeker bij financiele instellingen, zoals AIG, UBS, en Morgan Stanley, die dan ook allemaal gezakt zijn op de lijst. HSBC en Goldman Sachs daarentegen, blijken wel waarden te hebben die hen beschermen tegen de dalingen van hun concurrenten.
Les 2: Luxe merken passen zich aan de wetten van de globale economie
Als over een aantal jaren de poolkappen gesmolten zijn en de wereld een grote blauwe oceaan is, zullen nog altijd overal Louis Vuitton handtasjes en Chanel-flessen langsdrijven. Ze zijn redelijk goedontwikkelde overlevingsdeskundigen, die profiteren van een niet afnemend consumentenverlangen naar luxe.
Nog altijd kan niet iedereen zich een Rolex veroorloven, maar steeds meer mensen kunnen dat wel. Zo gauw ze het zich kunnen veroorloven rent de nouveau rich instinctief naar de dichtstbijzijnde Cartier-winkel, om de meest blinkende dingetjes te kopen, zodat ze hun nieuwe sociale status kunnen benadrukken. Het lijkt bijna een wetmatigheid.
Les 3: Ken uzelf en bouw aan vertrouwen
Merkenbouwers praten met consumenten over waarden en beloven het een en ander. Als een merk ook werkelijk die waarden levert, dan ontstaat er vertrouwen en een relatie. Dan volgt loyaliteit. Die band is is de kern van merken, vooral als de economie turbulent is en consumenten onzeker maakt.
Interbrand schrijft over zijn lijst: "The uncertainty of a downturn drives consumers to want more for their money and demand a more emotionally rewarding experience for their hard-earned and limited cash."
In zulke tijden gaat het niet meer om de vraag: ‘koop ik Nike of Adidas?’ Maar: ‘koop ik een iPod of schoenen?’
Merken die voortdurend gebouwd hebben aan een relatie met hun klanten doen het beter als consumenten voor zulke keuzes gesteld worden.
Je ziet momenteel dat veel merken zichzelf groen verven. In de hoop dat consumenten ze dan niet van hun lijstje halen. Maar deze bedrijven riskeren niet alleen hun reputatie, maar ruïneren ook hun mogelijkheden voor de toekomst. Waarom? Omdat consumenten door de groene verf heen kijken. Ze zijn opgevoed door ouders die dit soort gedrag ‘liegen’ noemden.
Merken die niet echt doen wat ze zeggen, lopen vast. Hou vast aan je waarden en bouw aan het vertrouwen.
Les 4: Merken definiëren de grenzen van de wereldeconomie
Op merken staan teksten als "Made in _____". Eigenlijk zouden die kreten vervangen moeten worden door "Made in _____, by _____."
Zo zou er bijvoorbeeld moeten staan: "Made in the U.S.A., by Mexicans." Of: "Made in Italy, by Vietnamese." Of zelfs: "Made in France, by some Algerians, four Russians, a Brazilian, and nine Saudi Arabians."
Als consumenten denken aan ‘Italiaanse’ mode, dan denken ze niet langer aan het land Italië, maar aan Italiaanse merken als Armani, Brioni, en Ermenegildo Zegna. Zo maken landen geen merken meer, maar maken merken landen.
Les 5: technologie empowert de consument, nog altijd en steeds vaker
Eén ding is duidelijk: de dagen dat u als marketeer als enige iets te zeggen had over uw merk zijn voorbij. De grootste nachtmerrie van elke marketeer is dat zijn merk gegijzeld worden door boze-rancuneuze-consumenten-met-heel-veel-tijd-en-een-snelle-internet-verbinding.
Als uw consumenten vooral 15-jarigen zijn, wees dan erg bang, want die voldoen aan die criteria.
Toch moeten merken de sociale netwerken respecteren. Informatie is nu overal en voor iedereen beschikbaar. Als merken positieve feedback krijgen, dan moeten ze erg dankbaar, intelligent en ruimhartig reageren. Negatieve feedback moet snel en eerlijk in ontvangst genomen worden. Nooit defensief worden, noch paranoide of neerbuigend.
Hoe een merk reageert op negatieve kritiek toont vandaag de dag zijn waarden, normen en volwassenheid. En toont respect voor de macht van de voetgangers op het web.
Alleen de merken die hun gebruikers betrekken bij de conversatie zullen overleven. Vecht niet tegen dit fenomeen, maar omarm het. Merken die de input van de gebruikers via internet niet waarderen, hebben in feite weinig waarde.
De lijst met 100 merken staat hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid