De belrevolutie komt eraan
Internetbedrijven die VOIP-telefoneren aanbieden, kabelmaatschappijen en conventionele telefoonbedrijven – vast én mobiel – raken in een clash verwikkeld die z’n weerga niet kent. De oorzaak: voice over internet protocol (VOIP), digitaal bellen via breedbandinternet. VOIP gaat de telefoonindustrie om twee redenen op z’n kop zetten. Ten eerste: de trinitaire basis van de telefoonindustrie – geografie/afstand/tijd – implodeert: bij VOIP maakt het in wezen niet meer uit waar de beller zich bevindt, hoe ver hij verwijderd is van degene met wie hij belt en hoe lang hij belt. Bellen naar de buren of naar China, een minuut of drieënhalf uur, het is allemaal even duur – je hebt alleen maar een adsl-verbinding nodig. Ten tweede: twee andere van oudsher gekoppelde elementen – netwerktoegang en service, aangeboden in één abonnement – gaan uiteen. VOIP-bellers kunnen bij de ene firma breedband afnemen en bij de andere telefoondiensten afnemen.
Consumenten die iets anders willen, hebben drie opties: abonnee worden bij een VOIP-pure play (zoals Vonage, Skype, Net2Phone en 8X8), kabelmaatschappij of traditionele dinosaur of voice (KPN, zeg maar). Wie gaat de titanenstrijd winnen? De gespecialiseerde internetstartups maken volgens sommige analisten alleen kans als ze gebundelde diensten gaan aanbieden. Maar de gevestigde orde heeft ook zijn zwakke punten. Kabelbedrijven zijn opgesloten binnen hun beperkte geografische bereik. En voor vaste-telefoniebedrijven is het erg vervelend dat VOIP véél kleinere marges heeft: voor hen is VOIP een dienst waarvan ze wilden dat hij niet bestond en die ze halfhartig aanbieden omdat het niet anders kan. Wie wordt de grote verliezer van de strijd? VOIP wordt straks ongetwijfeld gecombineerd met draadloze breedband (via wi-fi, vanaf 2006 via wi-max) – daar wordt al aan gewerkt door Vonage en anderen. De grote verliezers zullen dan de Vodafones en T-Mobiles in de wereld worden: hun inkomsten lopen met 80 procent terug, hun kostbare derdegeneratienetwerken worden futiel.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid