Overslaan en naar de inhoud gaan

Coolhunt (1): Anti-Café's

Anti-cafés zijn in opkomst in de grote (Europese) steden. Elkaar offline ontmoeten wordt inspirerender. Eerste van een serie Coolhunt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds 1992 leidt Science of the Time, een wereldwijd Coolhunt netwerk dat op academische wijze doet naar mentaliteitstrends. Door de gedegen validatie kan het dienst doen als basis voor innovatie. De langdurige samenwerking tussen Carl en ondergetekende heeft geleid tot een exclusieve serie Coolhunt blogposts voor Adformatie.

related partner content for mobile comes here

Gespot in Moskou, Londen, Barcelona en Parijs – door onze Coolhunter in die landen aangevuld met Coolhunters uit Brazilië en China: Anti-café&;s. En allemaal vinden ze het prachtig. In de anti-café&;s betaal je niet voor wat je consumeert maar per tijdseenheid die je er verblijft.  
Natuurlijk is er wifi, vaak spelen er films en kun je er gamen. Naast de bijzondere prijskwaliteitsverhouding wordt er toegevoegde waarde geboden door de ‘tribe’ die het anti-café bezoekt.  In Ziferblat, Londen bijvoorbeeld komen veel jonge Russen. De bezoekers wassen er geregeld spontaan zelf de kopjes en bordjes. Lastig om te bepalen waar en onder welke voorwaarden het concept serieus gaat aanslaan. Maar TimeOut, Londen heeft het al wel uitgeroepen tot de beste opening van 2014. Dat is nooit weg.


Learnings:

1.De zoektocht naar innovatieve businessmodellen is eeuwigdurend. Sommige concepten lijken contra-intuïtief. Gratis eten wegggeven, bijvoorbeeld. Maar in Nederland doet Seats2meat iets soortgelijks bijvoorbeeld zeer succesvol. En Napster deed het lange tijd voor muziek. Totdat iTunes met een beter model kwam. Totdat Spotify met een beter model kwam. Hoe dan ook: we kunnen maar beter aandacht besteden aan de zoektocht naar innovatieve businessmodellen, inclusief de contra-intuïtieve.

2.Ook al mag het businessmodel nog wat weinig uitgekristalliseerd zijn, het aardige van de anti-cafés is wel dat ze op twee manieren de tijdgeest raken. Ten eerste wordt in onze zo krachtig gevirtualiseerde wereld offline ontmoeten bijzonderder, aantrekkelijker en inspirerender. Zeker als het om een tribe gaat waar­mee men zich vereenzelvigt en met wie het goed toeven is. Daarnaast, ten tweede, krijgt hier de sharing economy een interessant eigen invulling.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in