Consumentenbond wil nieuw voedsellogo nu 'Vinkje' verdwijnt


Er moet een nieuw logo komen om mensen te helpen gezonde keuzes te maken in de supermarkt. Daarvoor pleit de Consumentenbond, die stelt dat veel consumenten hier behoefte aan hebben. Fabrikanten mogen vanaf vrijdag geen 'Vinkje' meer op verpakkingen zetten. Dat logo, bedoeld om consumenten een 'bewuste keuze' te laten maken, is afgeschaft omdat het onduidelijkheid schepte en volgens critici zelfs misleidend was.
App
Voor de dikwijls verkeerd begrepen Vinkjes is nog geen alternatief gevonden. Althans: niet op verpakkingen. Wel ontwikkelde het Voedingscentrum op kosten van het ministerie van Volksgezondheid de app 'Kies Ik Gezond?', waarmee producten gescand kunnen worden en de consument kan checken of ze in de 'schijf van vijf' passen en hoeveel suiker of zout erin zit.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar op verpakkingen staat met de teloorgang van de Vinkjes geen logo meer. Bijna driekwart van 1600 door de Consumentenbond ondervraagden is voorstander van een nieuw logo. Bijvoorbeeld met een kleur: rood voor ongezond, groen voor gezond en oranje voor alles daartussen.
Frisdrank
Vooral het blauwe Vinkje was omstreden. Dat stond voor de 'betere keuze' binnen productgroepen die sowieso niet gezond te noemen zijn, zoals frisdrank met minder suiker of snacks met minder vet.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidDe Vinkjes worden helaas elders gerecycled. Zoals al onze oude troep (computers, schepen, plastic) komt ook dit greenwashgedrocht in Afrika, in het Oostblok, in Azië en in Z-Amerika terecht... waar de mensen nog niet dom en dik genoeg zijn. Daar zorgen Schuttelaar en Unilever achter de schermen wel voor. Het 'verwarrendste desinformatielogo ooit' heet daar geen vinkje maar Choices. Schaamteloos, nadat gebleken is dat het hier alleen maar voor verwarring (en meer omzet van suikerwater etc) zorgt. De stop van het logo in Holland wordt gebracht of het hier goed gewerkt heeft (soort van mission accomplished). Veel schaamtelozer kun je het niet krijgen. https://www.choicesprogramme.org/news-updates/news/the-dutch-choices-programme-ik-kies-bewust-ends