Coca-Cola terug naar centraal beleid


Coca-Cola heeft vorig jaar zijn omzet in verschillende grote markten zien dalen. Merken als Fanta en Sprite hebben redelijk gepresteerd, maar Coke deed het relatief slecht. In een land als Duitsland ging de omzet naar beneden. En dat terwijl er in Europa wel degelijk groeimogelijkheden zijn, vinden ze bij Coca-Cola. De Europeaan drinkt tenslotte nog lang niet zoveel Coke als de Amerikaan. Maar hoe moet die groei worden gerealiseerd? En wat is er mis gegaan?
Om met dat laatste te beginnen: men heeft zich teveel op het product Coke gericht en te weinig het merk gekoesterd. Er zijn prijsverhogingen doorgevoerd die niet door een adequate marketingcampagne zijn ondersteund en dat pikte de klant niet zomaar. Ook is het merkbeeld ten prooi gevallen aan verwarring. Schuld daaraan is ook de overgang naar een meer lokale benadering. Jarenlang werd het marketingbeleid in Atlanta bepaald, maar een paar jaar terug werd het nieuwe parool ´think local, act local´ ingevoerd. Met als gevolg dat er in Duitsland zo´n 25 verschillende interpretaties van het merk werden gehanteerd. Inmiddels is de centralisatie weer in ere hersteld, zodat wereldwijd dezelfde reclamestrategie wordt gevolgd. Coca-Cola heeft ook een joint venture gesloten met Procter & Gamble om nieuwe sappen op de markt te brengen. Echt ongerust zijn ze bij Coca-Cola niet. In de 115 jaar van zijn bestaan heeft het bedrijf vaker zijn koers moeten wijzigen, en dat is altijd goed gekomen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: wirtschaftswoche<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid