Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola terug naar centraal beleid

Coca-Cola kampt in Europa met teruglopende omzetten. Teveel focus op het product, te weinig op het merk. Dus gaat Coca-Cola terug naar een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Coca-Cola heeft vorig jaar zijn omzet in verschillende grote markten zien dalen. Merken als Fanta en Sprite hebben redelijk gepresteerd, maar Coke deed het relatief slecht. In een land als Duitsland ging de omzet naar beneden. En dat terwijl er in Europa wel degelijk groeimogelijkheden zijn, vinden ze bij Coca-Cola. De Europeaan drinkt tenslotte nog lang niet zoveel Coke als de Amerikaan. Maar hoe moet die groei worden gerealiseerd? En wat is er mis gegaan?

related partner content for mobile comes here

Om met dat laatste te beginnen: men heeft zich teveel op het product Coke gericht en te weinig het merk gekoesterd. Er zijn prijsverhogingen doorgevoerd die niet door een adequate marketingcampagne zijn ondersteund en dat pikte de klant niet zomaar. Ook is het merkbeeld ten prooi gevallen aan verwarring. Schuld daaraan is ook de overgang naar een meer lokale benadering. Jarenlang werd het marketingbeleid in Atlanta bepaald, maar een paar jaar terug werd het nieuwe parool ´think local, act local´ ingevoerd. Met als gevolg dat er in Duitsland zo´n 25 verschillende interpretaties van het merk werden gehanteerd. Inmiddels is de centralisatie weer in ere hersteld, zodat wereldwijd dezelfde reclamestrategie wordt gevolgd. Coca-Cola heeft ook een joint venture gesloten met Procter & Gamble om nieuwe sappen op de markt te brengen. Echt ongerust zijn ze bij Coca-Cola niet. In de 115 jaar van zijn bestaan heeft het bedrijf vaker zijn koers moeten wijzigen, en dat is altijd goed gekomen.

< SIZE=1>Bron: wirtschaftswoche<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in