Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse social media-sterren op vingers getikt voor misleidende reclame

Britse consumentenwaakhond waarschuwt tientallen bloggers, vloggers en merken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

43 Britse social media-persoonlijkheden kregen onlangs een officiële brief in de bus met daarin een waarschuwing: het bleek dat ze niet altijd duidelijk zijn geweest over advertising in hun video’s of blogartikelen. 

related partner content for mobile comes here

De brief was afkomstig van de Competition and Markets Authority (CMA). De Britse consumentenwaakhond waarschuwde ook de betrokken adverteerders, 19 in totaal, en beval het betrokken bureau, Social Chain, direct te stoppen met dit soort campagnes.

Namen van betrokken bloggers en merken werden niet vrij gegeven; de CMA wil zich concentreren op het marketingbureau. Maar het betrof vooral content over films, games, horeca en datingsites.

Klanten van Social Chain zijn onder andere Apple, Spotify, McDonalds, BBC, 20th Century Fox en Universal.

Na onderzoek van CMA naar 19 campagnes van Social Chain bleek dat veel advertising aan de man/vrouw werd gebracht zonder te vermelden dat dit betaalde content was. De content werd vorig jaar geplaatst op Twitter, Youtube en Instagram, in een periode van 4 maanden.

De accounts van de ‘social media-beroemdheden’ telden samen 4 miljoen volgers. Sommige campagnes waren trending topic op Twitter.

‘Social media-sterren, influencers, kunnen een grote invloed hebben op mensen, vooral jongeren. Het is daarom cruciaal dat mensen, als ze iets willen kopen, niet misleid worden door advertenties op social media die er uitzien als onafhankelijke meningen’, aldus een woordvoerder van de CMA.

Bron: BBC

Beeld: gratis stockfoto

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in