Overslaan en naar de inhoud gaan

Woonwarenhuis als zedenmeester? Ikea in het geweer tegen foodfoto's

Ikea: 'Laten we herontdekken hoe leuk het is om te koken en samen te eten, in plaats van mee te rennen in de socialmedia-ratrace.'
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Om de consument een spiegel voor te houden, verplaatste Ikea (in samenwerking met reclamebureau Acne) een hedendaags gebruik naar de 17e eeuw: het fotograferen van je eten; de foodfoto. Het thema dat het woonwarenhuis aan de orde wil stellen, is hoe culturele en sociale verwachtingen - ons opgedrongen door social media, blogcultuur en kookprogramma&;s - ons gedrag beïnvloeden als we aan het koken zijn, en eten in de keuken. Ikea: &;Simpel gezegd, deze loodzware verwachtingen draaien onze inspiratie de nek om. In plaats van de dingen te doen die we leuk vinden, doen we de dingen op de manier waarop we denken dat ze van ons verwacht worden.&;

related partner content for mobile comes here

 

Stemmen op de poll? Scroll door naar onder.

 

 

Met gevoel voor (17e-eeuws) drama laat Ikea zien wat deze hedendaagse gewoonte met mensen doet. Door de focus op &;jezelf presenteren op social media&; - en dat uiteraard met foto&;s van het mooiste, lekkerste eten - gaan we voorbij aan het genieten van het moment, van het koken zelf en van elkaars gezelschap.

 

;s Relax

De creatief directeur van het verantwoordelijke bureau, Johan Holmgren, voegt toe: &;We leven in een tijdsgewricht waarin de verwachtingen die we mee de keuken in nemen, ons weerhoudt van wat we eigelijk graag zouden doen. Het gaat niet alleen om verwachtingen van anderen, maar ook om verwachtingen die we onszelf opleggen omdat we denken dat we online een "perfect" beeld van onszelf moeten laten zien.&;

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in