Overslaan en naar de inhoud gaan

Bijna helft lezers e-books wil geen papieren boek meer

42 Procent van de recente kopers van e-boeken heeft besloten geen papieren boeken meer aan te schaffen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zij zijn van plan de papieren boeken die zij willen gaan kopen volledig te vervangen door e-boeken. Deze groep bestaat vooral uit heavy users en wordt gedomineerd door 35- tot 50-jarigen. De overige 58 procent zegt e-boeken naast de papieren boeken te blijven kopen.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit recent onderzoek van de en Intomart GfK. De onderzoekers melden dat 98 procent van de ondervraagden 'bijzonder tevreden' is over de ervaringen met e-books. Deze groep heeft wel kritiek op de prijsstelling (te duur), de kopieerbeveiliging (digital rights management), het vastlopen van apparaten of de installatie. Lezers zeggen dat het lezen van e-boeken ‘hetzelfde is als het lezen van een gewoon boek’. Er is zelfs een groep – met het accent op laagopgeleiden – die het lezen van e-boeken prettiger vindt dan het lezen van papieren boeken.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de 75 procent van de lezers wil dat nieuwe boeken meteen beschikbaar komen als e-boek en dat ruim de helft van de lezers vindt dat er te weinig Nederlandse boeken als e-boek beschikbaar zijn. Van de onderzochte e-boek lezers doet 64 pct dat vooral op een e-reader. De andere 36 pct gebruikt het vaakst een smartphone, PC, tablet PC, of andere apparaten.

Het is voor het eerst dat de Stichting Marktonderzoek Boekenvak en Intomart GfK hun kwartaal-meting geheel aan één thema hebben gewijd: het lezen van e-boeken. Daartoe zijn 500 consumenten ondervraagd die minimaal één e-boek hebben gelezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in