Overslaan en naar de inhoud gaan

Alexandria Ocasio-Cortez beantwoordt Twitter-vraag van Shell hard en scherp

Populaire Amerikaanse politica heeft geen goed woord over voor 'brutaliteit' oliemaatschappij.
Tweet AOC
Tweet AOC

De Koninklijke Nederlandse Shell voerde begin deze week het Energy Debate, voor het derde achtereenvolgende jaar. Vier duurzaamheidsdeskundigen gingen in op de energietransitie, de nadruk lag dit keer op India en Australië.

related partner content for mobile comes here

Kom, dachten de communicatiemensen van Shell, we verhogen de interactiviteit wat door een keuzevraag voor te leggen aan onze Twitter-volgers: ‘Wat bent u bereid te veranderen om de uitstoot te helpen verminderen? #EnergyDebate’

 

Alexandria Ocasio-Cortes, de Amerikaanse democratische politica, had tussen het campagnevoeren voor een zetel in het Huis van Afgevaardigden door - ze won -, even tijd om Shell te beantwoorden. Dat deed AOC  vlijmscherp:

'I’m willing to hold you accountable for lying about climate change for 30 years when you secretly knew the entire time that fossil fuels emissions would destroy our planet.' 

Ze ging ook nog even in op ‘de brutaliteit van Shell die vraagt wat u bereid bent te doen om de uitstoot te verminderen. Ze suggereren hier dat individuele keuzes - en niet systemen - een belangrijke motor van klimaatverandering zijn, het argument van fossiele brandstof-industrie’.

De voormalig global communications-man van Shell, Herbert Heitmann, besloot ook nog even te reageren en het op te nemen voor zijn voormalig werkgever. Tenminste, dat probeerde hij. Zijn argument is precies de reden waarom mensen de oliemaatschappijen zo wantrouwen als pleitbezorgers van de energietransitie.

Heitman: ‘Publieke oliemaatschappijen als Shell bezitten geen olie of gas. Ze worden door regeringen of heersers uitgenodigd om deze energie voor hen te onderzoeken en te produceren en vervolgens aan klanten te verkopen, terwijl ze enorme belastinginkomsten genereren voor de regeringen of heersers. #barkingupthewrongtree.’

Shell zelf had beter nagedacht over zijn antwoord, hoewel het onmogelijk tevreden kon zijn over het effect van de tweet.

Ter vergelijking: de oliemaatschappij scoorde duizend “Vind-ik-leuks” met zijn vraag, AOC haalde met 397 duizend “Vind-ik-leuks” een veelvoud daarvan binnen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in