Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro: 'Media-industrie is onvoldoende ingericht op jongeren'

Goh, ja. Dat wisten we eigenlijk wel, maar de bank heeft het nu ook vastgesteld: bedrijven in tv-, film ? en muziekindustrie en uitgevers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt het 'Media in beeld 2008' dat ABN Amro vandaag presenteert.

related partner content for mobile comes here

In het rapport zijn bedrijfsstrategieën binnen de mediasector onderzocht. Conclusie is dat het op dit moment nog bij veel mediabedrijven ontbreekt aan een 'duale' strategie die verschil maakt tussen jongeren tot 27 jaar (digital natives) en ouderen (digital immigrants).

Belangrijk verschil is dat voor jongeren het fysieke bezit van mediaproducten minder belangrijk wordt dan beschikbaarheid, belevenis, gemak en service.

Toegang tot digitale content op internet en gebruiksvriendelijke dienstverlening daaromheen, worden volgens ABN Amro de hoeksteen van succesvolle verdienmodellen.

Menno van Leeuwen, Sector Banker Media en Technologie bij ABN Amro: 'Bij digital natives ligt de nadruk veel meer op de beschikbaarheid van media dan op het bezit. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende belangstelling voor live events en concerten.

'Dit veroorzaakt dat de verkoop van fysieke producten aan eindgebruikers aan belang afneemt. Bedrijven die ook de oudere doelgroep bedienen zullen daarom twee aparte strategieën moeten volgen.'

Uit het rapport, waaraan twaalf opinieleiders uit de Nederlandse mediawereld meewerkten, blijkt onder meer dat de muziekindustrie nog steeds zoekende is naar succesvolle verdienmodellen.

Online muziekwinkels blijken bijvoorbeeld vaak niet rendabel. Nieuwe initiatieven zoals Sellaband, een website waar consumenten zelf kunnen investeren in muziekartiesten, worden gezien als de toekomst. Nieuwe verdienmodellen komen überhaupt moeilijk van de grond omdat het nog ontbreekt aan techniek, organisatie of de juiste IT-structuur.

Hiermee wordt de toegang tot digitale content en gebruiksvriendelijke dienstverlening belemmerd.

Opmerkelijke uitkomst is dat een niet-mediabedrijf, namelijk retailer Bol.com, wordt genoemd als een van de beste voorbeelden met een multimediaal product.

De crossmediale strategie van het van oorsprong traditionele mediabedrijf FD Mediagroep wordt gezien als toonaangevend.

Ook wordt beschreven dat bedrijven veel gerichter te werk moeten gaan om hun eigen doelgroep te creëren, gebaseerd op bijvoorbeeld opleidingsniveau of een specifieke interesse.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in