Yogaatiehelemaalnietlekker
Altijd iets om naar uit te kijken: de jaarlijkse verkiezing van De Naam van het Jaar door Namespotting. Een mooi en leuk initiatief. Een jury van - dit jaar – negen naam-specialisten kiest de 10 leukste, merkwaardigste en slimste merk- en bedrijfsnamen van het afgelopen jaar. In mijn herinnering levert dat altijd een mooie lijst op met aardige, creatieve en bruikbare vondsten.
Graag complimenteer ik de jury met hun nummer 1: Fairf voor duurzame verf lijkt mij een prachtig merk waar je ook in commercieel opzicht echt iets mee kunt. Een terechte winnaar. En nummer 2, BAKR voor een Marokkaanse bakker, mag er van mij ook wezen: een geestig vondst, kort, krachtig, beschrijvend en toch onderscheidend. Die doet het denk ik ook best goed in een gemiddelde winkelstraat.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaMelig
Maar het lijkt er op of de jury na deze gouden en zilveren medaille maar eens stevig aan de gin tonic is gegaan. Wat volgt zijn eigenlijk alleen maar merken die bestaan uit melige woordspelingen of bijna kinderachtige verwijzingen naar de producten.
Bofkont voor mannenondergoed (nr. 8) mag je toch niet op de shortlist van de Naam van het Jaar zetten? En wie heeft in godsnaam Yogaatielekker (nr. 5) voor een Yoga-studio bedacht (en nog veel erger: hoe komt deze naam op de lijst Naam van Jaar?). Ik denk dat de borrel al stevig op gang was toen de jury besloot de slotenmaker met zijn merk Surelock Holmes op nummer 4 te plaatsen. En bij Onder de Knie (nr. 10) voor een pedicure riep de waard vermoedelijk ‘laatste ronde!!!’
Bij het lezen van deze ranking moet ik eerlijk gezegd vooral denken aan de lijst met de Slechtste Slogans van 2019, die Adformatie begin december publiceerde: Shop en kom tot jeselfie (nr. 2 Groupon), Je rijbewijs hale, doe je bij die kale (nr. 5 Rijschool Rayactie) en Keuzestress? Wij helpen je graag met een worst kaas scenario (nr. 7 Kaashuis Tromp), stuk voor stuk zinnen van het kaliber Yogaatielekker en Kleedvermaak (nr. 9, tweedehands kleding). Volgens mij moet de jury het volgend jaar ook tijdens de tweede helft nog even bij thee houden.
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Top-10 Naam van het Jaar 2019:
1-Fairf Duurzame verf
2-BAKR. Marokkaanse bakker
3-De Blokkenpiloot Lego-winkel
4-Surelock Homes Slotenmaker
5-Yogaatielekker Yoga
6-Mooie Boules Jeu de boules-foodhallen
7-De Vleesch Lobby Restaurant van Vegetarische Slager
8-Bofkont Ondergoed voor mannen
9-Kleedvermaak Tweedehands kleding
10-Onder de Knie Pedicure en voetverzorging
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidHeerlijk stukje Bas! Kijkend naar de voorgaande jaren vond ik het een verfrissing om nu eindelijk eens echt sterke namen in de hoogste regionen te zien staan in plaats van de lach-of-ik-schiet varianten. Maar je ziet het aan de rest van de lijst...
Humor is een sterk middel om je boodschap over te brengen. Dat weten we al vanuit de reclame. Met de merknaam FAIRF laten we zien dat dit echter niet altijd noodzakelijk is. In ieder geval mooi dat het Namespotting-fenomeen jaarlijks met interesse wordt bekeken en er zelfs een blog aan wordt gewijd. Gespotte namen hoeven niet bij iedereen in de smaak te vallen, maar creatief zijn ze zeker.
Opvallend is overigens wel het commentaar van Floris Hulsmann van Namarama. Hij heeft kritiek op deze lijst, terwijl hij enige tijd terug hetzelfde fenomeen, inclusief 'lach-of-ik-schiet'-namen, onder #naamgezien van ons heeft gekopieerd. Ik zie als mede-initiatiefnemer van 'Namespotting Naam van het Jaar' als iets positiefs. Ook Hulsmann omarmt dit idee :)
Bas, helemaal eens! Ik vermoed dat de jury een tikkie melig werd na het zien van teveel slechte inzendingen. De meeste namen zijn echt hele slechte woordgrappen (en die zijn supergrappig op een vrijmibo), maar niet echt reclame voor het vak.
Van een marketeer verwacht je onderzoek voordat een uitspraak publiekelijk wordt gedaan. Yogaatielekker is geen yogastudio... De manier van veroordelen naar de jury is bijzonder plat en niet professioneel. Daar heeft de jury kwalitatiever werk geleverd. Daarnaast is een merknaam met niet alleen een passend verhaal, maar wat ook een glimlach op een gezicht tovert juist van deze tijd. Een opvallend feit is dat in de jury de hoofdredacteur van Adformatie zit en dat Bas Kist een artikel plaatst op dit zelfde platform.