Voors en tegens van digitale coupons
Coupons met kortingen en aanbiedingen worden in toenemende mate via internet aangeboden. Er zijn zelfs speciale sites waar de surfer kan kiezen uit een heel scala aan kortingsbonnen, zoals de Amerikaanse site coolsavings.com. Dat internet in trek raakt als medium voor coupons, heeft meer dan een reden. In cyberspace zijn voor veel bedrijven nieuwe, jonge en koopkrachtige klanten en doelgroepen te vinden. De klant hoeft er niet eerst een krant of tijdschrift op na te slaan of een winkel te bezoeken om aan een coupon te komen. Terwijl het invullen van een papieren coupon vaak priegelwerk is, is dat op een beeldscherm makkelijker. En wil de klant meer weten over het bedrijf of de aanbieding, dan is het heel eenvoudig om door te klikken.
Couponing via internet heeft echter ook nadelen. De herkenbaarheid van bonnen die de klant zelf moet uitprinten laat nogal eens te wensen over. Bij bonnen met een geldwaarde, is de kans op fraude aanzienlijk. Ook is niet voor elk bedrijf internet het juiste kanaal. Bedrijven die hun klanten niet zoeken onder de beter opgeleide, jongere consumenten blijven aangewezen op de oude vertrouwde kanalen voor het verspreiden van hun coupons. Bovendien helpen coupons op internet vooral om nieuwe klanten te vinden, ze doen nog niet veel aan het versterken van trouw. Ook valt het veelgeroemde personaliseren nog tegen. Dat vraagt immers het uitgebreid invullen van een vragenlijst. Een surfer is gauw moe - of kijkt wat anders tegen de offers aan, die hij zich moet getroosten voor de beloning dan de klassieke consument.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: stratégies, 12-1-2001<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid