Overslaan en naar de inhoud gaan

Vine ook voor merken?

Nieuw: Vine
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eind vorige maand Twitter hun nieuwe video-app Vine. Nu bestaan er wel meer apps waar video mee gemaakt kan worden, maar video's op Vine mogen niet langer zijn dan zes seconden. Is dat beperkt? Jazeker. Net als de 140 karakters op Twitter...

related partner content for mobile comes here

De beperking stimuleert de creativiteit, onder andere in de vorm van stop-motion video's en zo bleek ineens... porno. Voordat ze het wisten bij Twitter stond er ineens een XXX rated video featured binnen de . Al binnen zeer korte tijd kwam Twitter dan ook een update met onder andere een waarschuwing en leeftijdsrestrictie.

Vine is overigens leuk. De user interface is origineel (scherm aanraken = filmen) en iedere video blijft zich herhalen als een soort animated gif. Ter illustratie mijn allereerste video:

Kansen voor merken?

Een beetje merk met lef heeft naast een degelijke social media strategie ook aandacht voor innovatie. De concurrentie voor blijven door de eerste te zijn en bovendien waardevolle inzichten verwerven. En laten we niet vergeten dat het proberen van nieuwe tools en platformen vaak een aardig PR effect kan brengen. Toch laten veel merken nieuwe ontwikkelingen links liggen. Totdat 'iedereen het doet' en het eigenlijk niet meer zo bijzonder is. Kijk bijvoorbeeld naar Instagram en Pinterest, die een behoorlijke vlucht hebben genomen sinds merken het ontdekt hebben.

Maar wat kan je dan als merk met Vine?

Hoewel Vine erg recent gelanceerd is en het onduidelijk is waar het platform heen zal gaan, kan het wel degelijk ingezet worden door merken. Hierbij enige ideeën:

- Toon de stappen van je productie proces, eventueel met een serie video's
- Introduceer je werknemers op persoonlijke en originele wijze, ieder met een eigen video
- Maak een stop-motion video van de route vanaf de snelweg, of maak een video van het bedrijfsgebouw
- Maak korte how-to of instructie video's van producten
- Vraag klanten je merk in drie woorden / beelden uit te leggen
- Vraag klanten het gebruik van je producten in beeld te brengen

Mogelijkheden genoeg, wellicht in combinatie met give-away's of een contest. Op dit moment zijn er weinig voorbeelden te vinden van merken, wat een grote kans betekent om zelf een case te worden met een beperkt innovatiebudget.

Ik ben benieuwd welke merken als eerste de stap wagen. Waarschijnlijk de usual social suspects als KLM, Dell, Starbucks en American Express. Gebruikers-video's zijn er wel al genoeg te vinden, voor wat inspiratie zie .

Je kunt de app (iOS) downloaden mocht je het eens willen proberen.

Zijn er hier onder de Adformatie lezers al enthousiaste gebruikers?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in