Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf e-blunders

Het rozengeur-en-maneschijntijdperk is voorbij: e-businesses kunnen mislukken. Vooral B-to-B-bedrijven die online B-to-C gaan, lopen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De eerste fout is dat bedrijven hun kanaalpartners van zich vervreemden. Door rechtstreeks aan consumenten te verkopen, beconcurreren ze (de onlinehandel van) hun retailers. Oproer is te verwachten. Geen reden om het niet te doen, maar zorg voor een inventieve aanpak die de retailers tevreden en angstvrij houdt. Verkoop online bijvoorbeeld alleen bepaalde producten, of geef de grootste retailers voor bepaalde artikelen exclusieve onlineverkooprechten. De tweede fout is gebrek aan focus op de kerncompetenties. Specifiek: detailhandel en –distributie is een vak apart. Fabrikanten kunnen zelden evenveel toegevoegde waarde bieden als de distributiepartners, die meerdimensionale (klanten)waarde leveren en allerlei ‘verscholen’ functies vervullen.

related partner content for mobile comes here

Fout nummer drie is dat de online- en offlinecustomerservice-systemen niet worden geïntegreerd. Feit is dat onlineklanten ook offline-interactie willen, en andersom. Toys ‘R’ Us ging er vorig jaar mee onderuit: klanten konden online gekochte artikelen niet in de winkel ruilen. Integreer online en offline, want voor de klant ben je één en dezelfde entiteit. De vierde fout: het e-businesskanaal wordt ontwikkeld zonder de verkoopmensen er van meet af aan bij te betrekken en zonder hun beloon- en bonusschema’s aan te passen. Zij voelen zich daardoor bedreigd en zullen de klanten ontmoedigen om online te kopen. De laatste fout is dat bedrijven de hele website- en e-businessontwikkeling en -uitvoering zelf doen. Feit is dat externe partijen in sommige dingen domweg beter zijn, van websitedesign en – hosting tot productdistributie.(sales & marketing management, juni 2000)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in