Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitzending gemist op IPTV van KPN

Uitzending gemist komt vanaf het tweede kwartaal van dit jaar beschikbaar via digitale televisie (IPTV) van KPN. KPN en de Publieke Omroep…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Abonnees van IPTV kunnen straks dus op momenten dat het hen uitkomt televisie-uitzendingen van de publieke omroepen bekijken. De site trekt op dit moment circa 30.000 bezoekers per dag.

related partner content for mobile comes here

De Publieke Omroep onderhandelt al een tijdje met aanbieders van digitale televisie zoals KPN, Tele2 (voorheen Versatel), UPC en Casema over de doorgifte van Uitzending gemist en digitale themakanalen van de Publieke Omroep. Michel Mol, internetcoördinator van de Publieke Omroep, zegt tegen het NRC dat hij verwacht dat in de loop van dit jaar ook andere telecombedrijven en kabelmaatschappijen de digitale kanalen van de Publieke Omroep gaan doorgeven.

De Publieke Omroep maakt dit jaar daarom vijf digitale televisie-themakanalen om die als één pakket te kunnen verkopen aan distributeurs. Dat pakket zal met een decoder te zien zijn.

Het BNN-jongerenkanaal The Coolcast Project is één van die vijf kanalen. Het digitale televisiekanaal van BNN wordt iin september gelanceerd en heeft een budget van naar schatting 900.000 euro. Op de digitale zender komen herhalingen, uitzendingen uit het archief van zowel BNN als van de overige publieke omroepen, bijvoorbeeld Jules Unlimited van de VARA. Maar er is ook plek voor nieuwe producties, bijvoorbeeld talkshow-achtige programma’s vanuit het eigen gebouw, en er komen zogenaamde short form programma's; een soort tv-remix van verschillende programma's in blokken van twee uur.

De andere themakanalen zijn nieuws (met vooral het NOS Journaal), parlement (met onder meer uitzendingen van debatten in de Tweede Kamer), cultuur (zo breed mogelijk) en een kanaal met kijkcijferhits uit het archief van de publieke omroepen (series, sport, koninklijk huis, etcetera).
Die vijf zenders zullen samen ongeveer 4 miljoen euro per jaar kosten. Ze vallen onder de Publieke Omroep, het centrale bestuur dat de geldstromen beheert en de gewone tv-zenders Nederland 1, 2 en 3 indeelt.

Daarnaast mogen de publieke omroepen (van de AVRO tot de VPRO) zelf ook digitale kanalen maken op basis van hun eigen programma’s en plannen, maar ze mogen daar niet te veel geld aan besteden, omdat het bereik van dergelijke kanalen nog relatief klein is.

Voorbeelden van dit soort tv-zenders zijn: Holland Doc (documentaires) en /Geschiedenis, beide van de VPRO; Voor alle fans van de TROS met Nederlandse muziek en Nederland E, een educatief kanaal van Educom.

bron: NRC Handelsblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in