Top of flop: de AH-supermarktmanager
Albert Heijn gebruikt in zijn reclames al jaren hetzelfde uitgangspunt: de wat sullige maar ook immer sympathieke supermarktmanager. Thema’s en acties verschillen, maar de setting en casting blijven hetzelfde.
Het grote voordeel van deze consistentie is dat consumenten de uitingen meteen herkennen en beter koppelen aan het merk. Dat maakt reclame effectiever. Het gevaar is dat consumenten er op een gegeven moment genoeg van krijgen.
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery AmsterdamHet onderzoeksbureau gebruikte voor het onderzoek de Toy Story-commercial, en ondervroeg 120 respondenten. Wat blijkt: de spot scoort zeer goed. Hij slaagt er in ruim voldoende mate in de aandacht te trekken en zorgt ook uitstekend voor merkbinding.
In de grafiek zijn alle respondenten (n=120, boodschapper 18-65 jaar) die meededen aan het onderzoek geplot. Elke rode stip representeert een respondent. Elke respondent heeft een attentiescore (maat voor aandacht) en een bondingscore (maat voor merkbinding). De norm voor beide scores ligt op 6,0. Een spot presteert dus goed als er veel respondenten in het groene kwadrant (rechts boven) terechtkomen.
Het hele onderzoek staat in het decembernummer van Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid