Overslaan en naar de inhoud gaan

Top of flop: de AH-supermarktmanager

MarketResponse onderzocht voor Tijdschrift voor Marketing de houdbaarheid van de Albert Heijn-supermarktmanager.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Albert Heijn gebruikt in zijn reclames al jaren hetzelfde uitgangspunt: de wat sullige maar ook immer sympathieke supermarktmanager. Thema’s en acties verschillen, maar de setting en casting blijven hetzelfde.

related partner content for mobile comes here

Het grote voordeel van deze consistentie is dat consumenten de uitingen meteen herkennen en beter koppelen aan het merk. Dat maakt reclame effectiever. Het gevaar is dat consumenten er op een gegeven moment genoeg van krijgen.

Het onderzoeksbureau gebruikte voor het onderzoek de Toy Story-commercial, en ondervroeg 120 respondenten. Wat blijkt: de spot scoort zeer goed. Hij slaagt er in ruim voldoende mate in de aandacht te trekken en zorgt ook uitstekend voor merkbinding.

In de grafiek zijn alle respondenten (n=120, boodschapper 18-65 jaar) die meededen aan het onderzoek geplot. Elke rode stip representeert een respondent. Elke respondent heeft een attentiescore (maat voor aandacht) en een bondingscore (maat voor merkbinding). De norm voor beide scores ligt op 6,0. Een spot presteert dus goed als er veel respondenten in het groene kwadrant (rechts boven) terechtkomen.

Het hele onderzoek staat in het decembernummer van Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in