Overslaan en naar de inhoud gaan

'Te hoge verwachtingen remmen positief effect co-branding'

Philips en Douwe Egberts doen het met Senseo Crema. Hertog en Toblerone deden het met crunchy chocolade-ijs. Co-branding wordt in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Tijdschrift voor Marketing vertelt hij dat hij na onderzoek erachter kwam dat co-branding hogere verwachtingen wekt. Dit kan versterkt negatief uitwerken als de kwaliteit tekortschiet van het attribuut dat het tweede merk levert.

related partner content for mobile comes here

Als voorbeeld nam hij &;chocobananen&;. In het ene geval werden de chocobananen door Verkade alleen op de markt gebracht. In het andere geval werd het op de markt gebracht door Verkade met Chiquita. Het resultaat: &;Wij zien dat de verwachtingen van consumenten veel hoger zijn bij de co-branding met Chiquita. De evaluatie van het totale product heeft vervolgens inderdaad te lijden onder de te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van de bananenvulling.&;

&;Mensen verwachten dat het heel lekker is omdat er Chiquita op staat. Ze gaan vervolgens veel specifieker erop letten of de bananenvulling voldoet. In ons onderzoek blijkt dat de smaak van de bananenvulling enorm tegenvalt. Maar de ervaringen met de chocobananen zijn minder negatief wanneer er geen Chiquita op de verpakking staat. De evaluatie van de bananenvulling heeft bij co-branding met Chiquita dus een veel sterkere invloed op de totale evaluatie&;, aldus Hultink.

De les voor marketeers is volgens de onderzoeker: ‘Je moet zorgen dat het attribuut dat door het tweede merk wordt geleverd daadwerkelijk voldoet. De kwaliteit van het attribuut dat door het tweede merk wordt geleverd, moet overeenkomen met de kwaliteit die dat bedrijf normaal gesproken levert. Omdat er meer focus op het attribuut van het tweede merk wordt gelegd door co-branding.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in