'Te hoge verwachtingen remmen positief effect co-branding'
In Tijdschrift voor Marketing vertelt hij dat hij na onderzoek erachter kwam dat co-branding hogere verwachtingen wekt. Dit kan versterkt negatief uitwerken als de kwaliteit tekortschiet van het attribuut dat het tweede merk levert.
Als voorbeeld nam hij 'chocobananen'. In het ene geval werden de chocobananen door Verkade alleen op de markt gebracht. In het andere geval werd het op de markt gebracht door Verkade met Chiquita. Het resultaat: 'Wij zien dat de verwachtingen van consumenten veel hoger zijn bij de co-branding met Chiquita. De evaluatie van het totale product heeft vervolgens inderdaad te lijden onder de te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van de bananenvulling.'
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena'Mensen verwachten dat het heel lekker is omdat er Chiquita op staat. Ze gaan vervolgens veel specifieker erop letten of de bananenvulling voldoet. In ons onderzoek blijkt dat de smaak van de bananenvulling enorm tegenvalt. Maar de ervaringen met de chocobananen zijn minder negatief wanneer er geen Chiquita op de verpakking staat. De evaluatie van de bananenvulling heeft bij co-branding met Chiquita dus een veel sterkere invloed op de totale evaluatie', aldus Hultink.
De les voor marketeers is volgens de onderzoeker: ‘Je moet zorgen dat het attribuut dat door het tweede merk wordt geleverd daadwerkelijk voldoet. De kwaliteit van het attribuut dat door het tweede merk wordt geleverd, moet overeenkomen met de kwaliteit die dat bedrijf normaal gesproken levert. Omdat er meer focus op het attribuut van het tweede merk wordt gelegd door co-branding.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid