Overslaan en naar de inhoud gaan

Gamers onthouden merken wél

Gamen wordt steeds populairder. Logisch dus dat ook de reclame in games toeneemt. Maar naar het effect daarvan is nog maar weinig onderzoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgend jaar wordt er naar verwachting wereldwijd zo’n 250 miljoen dollar uitgegeven aan ingameadvertising. Dat adverteerders geïnteresseerd zijn in games is niet vreemd, want daarmee bereiken ze een jonge doelgroep. Bovendien lijkt reclame in games op veel aandacht te kunnen rekenen. De ‘gamer’ zapt nu eenmaal niet weg als er tijdens het spel ineens een merknaam verschijnt. Dus zijn er in veel games billboards, logo’s en producten verwerkt.

related partner content for mobile comes here

Enkele onderzoeken wijzen echter uit dat veel spelers zich van die merken weinig kunnen herinneren. Wordt de gamer geholpen bij het oproepen van de merken, dan is het beeld ineens heel anders. Bij een test waarbij een aantal merknamen met ontbrekende letters aan gamers werd voorgelegd, scoorden de merken die ook in de games adverteerden beduidend beter dan de rest. Blijkbaar weet het merk toch wel z’n weg te vinden in het brein van de gamer, maar moet er wat aan worden gedaan om het naar boven te halen.

Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in