Taboe


Marieke van Zuien, LEWIS
Of het nu door een onderdrukt nationaal Calimero-gevoel komt of door ons notoir platte landschap, wij Nederlanders houden er niet van als iets of iemand zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDat wordt er rücksichtlos afgehakt. In de marketingwereld is dit een bekend fenomeen, maar ook in de PR krijgen we er regelmatig mee te maken.
Zo heeft een flink aantal van onze klanten het hoofdkantoor in Amerika. En Amerikaanse bedrijven vertellen nu eenmaal graag te pas en te onpas hoeveel winst ze maken en hoeveel geld ze op de bank hebben staan. De boodschap die ze daarmee willen uitdragen is duidelijk: "Wij zijn een succesvol bedrijf en als u met ons in zee gaat, bent u verzekerd van goede producten en jarenlange ondersteuning."
Maar bij veel Nederlanders werkt dit soort kreten als een rode lap op een stier, temeer daar ze ook nog eens betrekking hebben op ons andere nationale complex: centen.
Een Nederlander die zo'n financieel borstklopperig statement leest, denkt al gauw: "Jaja, mij een beetje afzetten en er nog trots op zijn ook." Schermen met (winst)cijfers heeft daarom soms zelfs een averechts effect, en komt hier relatief weinig voor.
Het grappige is dat terwijl Nederlandse zakenlieden niet willen hóren of hun leveranciers succesvol zijn, ze het wel willen wéten. Want als je bijvoorbeeld inkoper bent bij een grote organisatie, dan is het gewoon belangrijk dat je leveranciers over vijf jaar nog bestaan. Vanzelfsprekend heeft de communicatie-industrie hier dus een weg omheen gevonden.
Wij praten niet over de winst van onze klanten, maar over het feit dat ze veel investeren in onderzoek. We hebben het niet over een volle overnamekas, maar over vergevorderde expansieplannen. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te bedenken. Ze zijn er dus toch nog, de communicatietaboes. Je moet er alleen even naar zoeken.
Nu weet ik niet wat u ervan denkt, maar ik vind het ergens wel geruststellend dat onze beruchte, aan botheid grenzende directheid klaarblijkelijk toch zijn grenzen kent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid