Starbucks merkproblemen in?Ethiopië
Hoor de verongelijkte Nederlandertjes al denken: moet ik bij de volgende actie voor Ethiopië gaan storten om de hongerende en dorstende burgers naar Starbucks te laten gaan?
Want Starbucks heeft een probleem met haar handelsmerken met, jawel, Ethiopië.
Nou nee, niet vanwege de koffiecafés die de beroemdste keten zou willen openen in Ethiopië. Dan zien we nog niet gebeuren. Althans, niet in First Life.
Vacatures
Contentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusNee, het dispuut behelst, zo tekent Wall Street Journal op, over de soorten koffie die Ethiopië levert. De regio's Sidamo, Harar en Yirgacheffe worden als bron voor de koffie genoemd door Starbucks.
En daar wil het land nu geld voor zien. Het land kent sinds kort een nationaal bureau voor intellectueel eigendom, een soort van Octrooicentrum. Dat is, wellicht ingefluisterd door slimme Westerse adviseurs, aan het nagaan hoe buitenlandse bedrijven die Ethiopische producten en diensten exploiteren, aan de kassa geroepen kunnen worden.
Onderliggende poging betreft eigenlijk, aldus WSJ, de marge op de koffie. Een pond koffie levert Ethiopische boeren 75 dollarcent per pond of en Starbucks verkoopt voor 13 dollar per half pond.
Maar Starbucks weigert te tekenen voor betaling voor de merkrechten, te meer daar ze vreest in andere landen met dezelfde eis te worden geconfronteerd. En verliest zo al de nodige goodwill die ze heeft opgebouwd als vriendelijke producent. Gewoon een keihard Amerikaans bedrijf?
Aan de andere kant speelt het risico dat Ethiopië een klant verliest. Starbucks koopt circa 2 procent van de aanvoer in Ethopië.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid