Overslaan en naar de inhoud gaan

Bruto reclamebestedingen in 2006 bijna 5,7 miljard

De bruto advertentiebestedingen voor producten en diensten in Nederland bedroegen in 2006 bijna 5,7 miljard euro. Dat is een stijging van 3…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op publiekstijdschriften na namen de bestedingen in alle mediumtypen toe. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.
Bij televisie, dat in 2005 voor het eerst sinds jaren geen dubbelcijferige groei liet zien, bleef de groei in 2006 (1 procent) zelfs onder de groei van de totale bestedingen.
Daarmee leverde het mediumtype marktaandeel in (-1,2 procent) waarvan met name internet, ongeadresseerde brievenbusreclame en out of home profiteerden.

related partner content for mobile comes here

Van alle mediumtypen boekte internet de grootste groei (+36 procent) en kwam uit op bijna 205 miljoen euro. Ongeadresseerde brievenbusreclame kwamen uit op ruim 510 miljoen (+13 procent) en out of home zag de bruto advertentiebestedingen toenemen met 8 procent tot 233 miljoen. Radio boekte dezelfde groei als in 2005 (+5 procent) en eindigde 2006 op bijna 477 miljoen euro. Bioscopen beleefden een redelijk jaar: de bestedingen stegen met 2 procent tot 17 miljoen.

Voor de dagbladen was 2006 het jaar van herstel. In 2005 was er nog sprake van een lichte daling van 2 procent, maar in 2006 namen de bestedingen toe met 1 procent tot 768 miljoen euro. Alleen de publiekstijdschriften zagen de bruto bestedingen vorig jaar dalen (-2 procent) en kwamen uit op 419 miljoen.

In de top 5 van grootste adverteerders veranderde niets in vergelijking met 2005. Unilever Home & Personal Care (114 miljoen) en Unilever Foods (100 miljoen) voeren respectievelijk als nummer 1 en 2 de ranglijst aan. KPN is derde met 89 miljoen. Procter & Gamble (77 miljoen) en L’Oréal (59 miljoen) staan op de vierde en vijfde plaats.

De bruto reclamebestedingen zijn gebaseerd op de registratie van advertenties van nationale producten en diensten (excl. lokale advertenties, personeels- en rubrieksadvertenties). Advertenties worden gewaardeerd tegen de geldende tariefkaarten van de betreffende media. Eventuele kortingen of speciale prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten. De werkelijke (= netto) advertentiebestedingen kunnen lager zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in