Bruto reclamebestedingen in 2006 bijna 5,7 miljard
Op publiekstijdschriften na namen de bestedingen in alle mediumtypen toe. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.
Bij televisie, dat in 2005 voor het eerst sinds jaren geen dubbelcijferige groei liet zien, bleef de groei in 2006 (1 procent) zelfs onder de groei van de totale bestedingen.
Daarmee leverde het mediumtype marktaandeel in (-1,2 procent) waarvan met name internet, ongeadresseerde brievenbusreclame en out of home profiteerden.
Van alle mediumtypen boekte internet de grootste groei (+36 procent) en kwam uit op bijna 205 miljoen euro. Ongeadresseerde brievenbusreclame kwamen uit op ruim 510 miljoen (+13 procent) en out of home zag de bruto advertentiebestedingen toenemen met 8 procent tot 233 miljoen. Radio boekte dezelfde groei als in 2005 (+5 procent) en eindigde 2006 op bijna 477 miljoen euro. Bioscopen beleefden een redelijk jaar: de bestedingen stegen met 2 procent tot 17 miljoen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVoor de dagbladen was 2006 het jaar van herstel. In 2005 was er nog sprake van een lichte daling van 2 procent, maar in 2006 namen de bestedingen toe met 1 procent tot 768 miljoen euro. Alleen de publiekstijdschriften zagen de bruto bestedingen vorig jaar dalen (-2 procent) en kwamen uit op 419 miljoen.
In de top 5 van grootste adverteerders veranderde niets in vergelijking met 2005. Unilever Home & Personal Care (114 miljoen) en Unilever Foods (100 miljoen) voeren respectievelijk als nummer 1 en 2 de ranglijst aan. KPN is derde met 89 miljoen. Procter & Gamble (77 miljoen) en L’Oréal (59 miljoen) staan op de vierde en vijfde plaats.
De bruto reclamebestedingen zijn gebaseerd op de registratie van advertenties van nationale producten en diensten (excl. lokale advertenties, personeels- en rubrieksadvertenties). Advertenties worden gewaardeerd tegen de geldende tariefkaarten van de betreffende media. Eventuele kortingen of speciale prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten. De werkelijke (= netto) advertentiebestedingen kunnen lager zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid