Overslaan en naar de inhoud gaan

Stabiel resultaat RTL Nederland in 2014

De operationele winst van het Nederlandse mediabedrijf kwam uit op 103 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de jaarcijfers die moederconcern RTL Group vanochtend bekendmaakte. De ebitda (winst voor belastingen en afschrijvingen) van 103 miljoen euro is met name te danken aan de inkomsten bij de verschillende platformen en activiteiten. De omzet groeide 2 procent naar 475 miljoen euro.

Internationaal was de ebitda eveneens stabiel: 5,808 miljoen in 2014 tegen 5,824 miljoen een jaar eerder. Het vierde kwartaal was sterk, met een ebitda-stijging van 7,1 procent naar 466 miljoen euro. Die groei werd gedreven door de goede prestaties bij RTL Deutschland eb Groupe M6 en acquisities (consolidatie van BroadbandTV, SpotXchange en 495 Productions). Tegenvallend waren onder meer de lagere advertentieopbrengsten in Frankrijk en de mindere inkomsten bij tv-productietak FremantleMedia (eigenaar van Blue Circle) en UFA Sports.

De nettowinst daalde naar 653 miljoen euro (2013: 870 miljoen), met name door veranderingen in de bijzondere waardevermindering, al aangekondigd bij de interim resultaten. 

Digitalisering
RTL Group spreekt van een enorme progressie in de digitale strategie, waarbij de acquisities van online videoplatforms als SpotXchange en StyleHaul speciaal worden genoemd. Volgende week wordt SpotXchange Benelux & Nordics officieel gelanceerd. Het video-advertentieplatform geeft premium uitgevers geïntegreerde inventory management. Volgens RTL bereiken uitgevers op het SpotXchange platform iedere maand 900 miljoen mensen in ruim 200 landen.

related partner content for mobile comes here


Habets
Bert Habets, ceo RTL Nederland: &;Ondanks de goede prestaties van het Nederlands elftal tijdens het WK en de Olympische Spelen hebben onze tv-zenders opnieuw sterk gepresteerd. Onze digitale activiteiten lieten een sterke groei zien en dat heeft geresulteerd in een toename van de online display en video inkomsten. We hebben met succes een kentering teweeg gebracht in onze live entertainment activiteiten en gekapitaliseerd op onze doorlopende investeringen in film. Daarnaast hebben we onze VOD-activiteiten uitgebouwd met de lancering van Videoland.com en ons Ventures portfolio versterkt.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in