Social media bieden geweldig potentieel voor B2B-marketing en -sales


Het gebruik van social media is in de B2C-wereld behoorlijk gemeengoed aan het worden. Vele retailers zetten Facebook, Twitter, Pinterest en andere social media in om klanten aan te trekken, beter te leren kennen en beter te bedienen. In B2B is men nog erg zoekende naar het waarom, het wat en het hoe van social media in de interactie met klanten en potentiële klanten. En dat is nogal raar. De mogelijkheden van social media passen namelijk ontzettend goed bij de uitdagingen van marketing en sales professionals in de B2B, zo leert ons het The B2B Social Media Book van Bodnar en Cohen. In deze blog vijf concrete voorbeelden van de goede fit tussen social media en B2B-marketing en -sales.
Beperkt marketingbudget
De meeste B2B-marketeers moeten het doen met zeer beperkte budgetten. Het is in veel B2B-bedrijven heel normaal om 1 tot 2% van de omzet voor out of pocket marketinguitgaven uit te trekken. Social media bieden de mogelijkheid om tegen nauwelijks externe kosten flinke marketingimpact te genereren. Zo krijgen bedrijven die bloggen gemiddeld 55% meer bezoekers op hun website.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Relevante content
B2B-marketeers hebben van oudsher veel ervaring met het creëren van relevante content en deze gratis beschikbaar te stellen aan klanten en potentiële klanten. Denk aan nieuwsbrieven, tips over toepassingen van producten, ervaringen van bestaande klanten, etc. En juist via social media kan deze content gemakkelijk en goedkoop beschikbaar gemaakt worden. Een mooi voorbeeld is Cisco dat via diverse social mediakanalen een nieuwe router introduceerde en daarmee tegen veel lagere marketingkosten aanzienlijk grotere coverage wist te realiseren.
Frequent klant contact
In veel B2B-bedrijven is de hoeveelheid klantcontact een mede bepalende factor voor de omzet die wordt gegenereerd. Het bedrijf dat bij een klant het meest ‘top of mind’ is zal niet zelden ook de meeste omzet scoren. Social media bieden uitstekende mogelijkheden om met relatief geringe inzet en kosten zeer frequent bij de klant op het netvlies te komen. Waar iedere dag een mail of een telefoontje als snel irritant wordt is dat via social media geen enkel probleem.
Persoonlijk klantcontact
Naast frequent moet klantcontact ook persoonlijk zijn, ‘een-op-een’ of één of één paar’. Om TEDx spreker Paul Hughes Ten Meters of Thinking te citeren: ‘the quality of our results is determined by the quality of our relationships’. Ook daarvoor bieden social media uitstekende mogelijkheden. Compact, prikkelend, vriendelijk, persoonlijk en niet zo ‘intrusive’ als een e-mail, telefoon of bezoek.
Diepgaande kennis
En als laatste: B2B-bedrijven hebben vaak diepgaande kennis van specifieke problemen en uitdagingen van hun klanten en de oplossingen daarvoor. Dit biedt enorme mogelijkheden voor het opbouwen van relevante content, hetgeen in social media marketing van groot belang is. Zo heeft American Express met zijn Open Forum een community gebouwd die 9000 extra klanten heeft opgeleverd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid