Overslaan en naar de inhoud gaan

Social Embassy en VU Amsterdam onderzoeken rol merken op Facebook

Social Embassy is een tien maanden durend wetenschappelijk big data onderzoekstraject met de Vrije Universiteit Amsterdam gestart.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek richt zich op de digitale interactie tussen merken en consumenten. Het Network Institute van de VU stelt hiervoor een onderzoeksteam bestaande uit een communicatiewetenschapper en informaticus ter beschikking. Social Embassy stelt hiervoor haar Intelligence database ter beschikking.

related partner content for mobile comes here

Intelligence by Social Embassy bevat ruim 2 miljoen reacties en meer dan 35.000 posts van merken op Facebook.

Het onderzoekstraject richt zich in eerste instantie op twee onderwerpen: De vraag hoe het gedrag van consumenten op Facebook het gedrag van anderen beïnvloedt. De tweede vraag is: Welke rol spelen merken in het sturen c.q. beïnvloeden van interactiviteit en sentiment in conversaties op Facebook?

Strategy Director Martin Kloos van Social Embassy over deze samenwerking: &;De afgelopen jaren hebben we met Intelligence by Social Embassy toegang tot de Facebook Insights API een rijke database aan interacties opgebouwd. Tot voor kort gebruikten we deze data alleen voor analyse en rapportages. Ik ben heel blij dat we deze data nu ook kunnen inzetten voor wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksvragen zijn voor ons zeer relevant in de discussie over de rol die merken spelen in online conversaties. Met de wetenschappers die hier nu naar gaan kijken hopen we natuurlijk mooie dingen te leren die we kunnen toepassen in het werk op onze klanten.&;

Prof. Dr. Peter Kerkhof, hoogleraar Social Media aan de VU: &;Wat sociale media hebben ontketend op het gebied van interacties tussen merken en consumenten blijft een fascinerend vakgebied. Ik ben dan ook zeer enthousiast dat we nu toegang krijgen tot een dergelijk omvangrijke database met interacties waar een communicatiewetenschapper en informaticus langdurig onderzoek op kan doen.&;

Resultaten van het onderzoekstrajecten worden zowel door de VU in wetenschappelijke publicaties uitgewerkt, alsmede in artikelen geschreven door Social Embassy. Data van merken wordt hier alleen geanonimiseerd of met toestemming van het merk gepubliceerd. Naar verwachting neemt het onderzoek ongeveer tien maanden in beslag. Een exacte datum waarop de resultaten worden gepubliceerd kan niet worden afgegeven. Het idee is wel dat er tussentijds het een en ander aan resultaten zal worden gecommuniceerd. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in