Overslaan en naar de inhoud gaan

Slimme pricing leidt tot hogere winst

Als het economisch tij ongunstig is, treedt bij de meeste bedrijven de 'bezuinigingsreflex' in werking. Maar in plaats van te snijden in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kijk naar bedrijven die in moeilijke tijden toch floreren (zoals Ryanair en Easyjet in de zwaargeteisterde luchtvaartbranche): behalve dat ze bezuinigen op de kosten doen ze bijna zonder uitzondering ook iets met hun prijzen. Die strategie is onder meer ingegeven door de overweging dat de consument in tijden van crisis andere wensen heeft dan wanneer de bomen tot in de hemel groeien. Zo is hij veel meer uit op 'quick wins' en concentreert hij zich op basisbehoeften.

related partner content for mobile comes here

Pricing is een relatief nieuwe tak van sport, waarover nog maar beperkt is geschreven en gedacht. Het is bovendien een complexe materie. Dat mag 'recessie-marketeers' er echter niet van weerhouden om zich erin te verdiepen, want er valt flink geld mee te verdienen. De juiste prijsmaatregelen op het juiste moment, bijvoorbeeld value-pricing of een gedifferentieerde prijsstructuur, kunnen namelijk aanzienlijke omzetverhogingen opleveren. Kiezen voor pricing als crisisstrategie is des te verstandiger omdat het - in tegenstelling tot kostenreductie - drie grote voordelen heeft:

  1. er hoeft niet vooraf geld voor te worden besteed
  2. het brengt onmiddellijk geld in het laadje
  3. het nog aanwezige verbeteringspotentieel is een stuk groter dan bij besparingsmaatregelen.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in