Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken moeten minder op het gevoel spelen

De balans is zoek bij veel merken. Ze drijven teveel op emotie en hebben te weinig substantie. Maar de kritische consument prikt daar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We horen het nu al jarenlang: producten lijken steeds meer op elkaar. Veel marketeers hebben daaruit de conclusie getrokken dat ze zich maar beter kunnen concentreren op de emotionele dimensie van hun merk. Met als gevolg een stortvloed aan lifestyle-reclame die de consument ertoe moet verleiden voor het merk iets extra’s te betalen. Maar kritische consumenten prikken genadeloos door die luchtballon heen en kiezen voor goedkopere, maar kwalitatief gelijkwaardige alternatieven. Gelijk hebben ze, vindt Bernd M. Michael, CEO van reclamebureau Grey Global Europe, Middle East en Africa, en voorzitter van de Europese associatie van reclamebureaus. Adverteerders en reclamebureaus zullen zich volgens hem meer moeten richten op het product achter het merk en zich er niet langer bij neerleggen dat merken op productniveau uitwisselbaar zijn. Want merken kunnen enkel overleven als ze voorzien in een behoefte die door de consument echt als noodzakelijk wordt ervaren. En dat lukt alleen als het betreffende merk ook qua gebruikswaarde weet te overtuigen. Desnoods moet een deel van het communicatiebudget geïnvesteerd worden in innovaties die ervoor zorgen dat het merk ook waar voor zijn geld biedt. Want merken waarvan de emotionele en de rationele meerwaarde niet met elkaar in evenwicht zijn, hollen op den duur zichzelf uit.

related partner content for mobile comes here

Bron: absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in