Overslaan en naar de inhoud gaan

Slechts drie Film Leeuwen voor Nederland

Nederland heeft zaterdag tijdens het reclamefestival in Cannes slechts drie Leeuwen gewonnen in de categorie Film. Vorig jaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de Olympus-commercials wordt in beeld gebracht hoe personen en dieren op mislukte foto's eruit zouden zien als zij tot leven zouden komen. Zo is er een baby met rode ogen, honden met een disproportioneel grote neus en toeristen met een incompleet hoofd.
Zilver ging naar 180 voor 'Gimme the bal' voor Adidas. Het Brons was ook voor 180 voor de Adidas-campagne met de commercials 'Nadia', 'Haile' en 'Jesse'. Wieden + Kennedy Amsterdam, dat met acht shortlistvermeldingen het vaakst was genomineerd, won voor het eerst sinds jaren geen Leeuw.
Het Nederlandse jurylid Pieter van Velsen (Colonel Parker) vindt het moeilijk een verklaring te geven voor de matige Nederlandse prestatie van dit jaar. 'We hebben het niet goed gedaan, dat is een understatement. Het is terecht, want het werk was niet goed genoeg om hier te kunnen winnen. Ik denk dat we in Nederland meer moeten durven en moeten ophouden precies te maken wat de klant vraagt. Er is namelijk meer dan genoeg talent.'

related partner content for mobile comes here

Groot succes was er nog wel voor de Nederlandse regisseur Jonathan Herman. Hij
won met de campagne voor de Franse krant l'Equipe een Gouden Leeuw.
DDB-creatieven Bart Kooij en Nico Akkerman wonnen Brons met het filmpje 'Kids on Steps' voor Volkswagen Golf, dat zij samen met Scott Smith en Vinny Warren maakten voor DDB Berlijn.

Zoals verwacht werd de Grand Prix zaterdagavond, onder luid applaus,
overhandigd aan Wieden+Kennedy Londen voor de commercial 'Grrr' van
Honda. De commercials won ook de Journalists' Award. TBWAParis werd
voor de derde keer op rij bureau van het jaar, met name door het
succes in Print waar het bureau de Grand Prix won voor EMI. De Palme
D'Or, de prijs voor de meest succesvolle productiemaatschappij ging
naar MJZ, die met name voor Adidas een aantal commercials won. De
prijs voor de beste muziek werd in de wacht gesleept door Adidas'
'Hello Tomorrow'.

In totaal werden er 103 Leeuwen uitgereikt, 13 meer dan vorig jaar. De
Verenigde Staten wonnen veruit de meeste Film Leeuwen (25), gevolgd
door Groot-Brittannie met 16, Frankrijk met acht en Duitsland met
zeven. Belgie won Goud en Zilver.
In de nieuwe categorie Radio ging DDB Chicago er met de Grand Prix
vandoor voor Bud Lights' 'Men of real genius'-campagne. Daarnaast
werden er nog twee Gouden, acht Zilveren en 32 Bronzen Radio Leeuwen
uitgereikt. Amerika was ook hier de grote winnaar. Nederland kwam niet
op de shortlist voor.

Het totaal aantal Leeuwen voor Nederland in Cannes kwam uit op 10: een
Lions Direct, drie Cyber Lions, twee Print, drie Film en een Titanium.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in