Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorgcampagne kost 16 miljoen

Begin juli start de overheid met een grootschalige communicatiecampagne om burgers te informeren over het nieuwe zorgstelsel per 1 januari…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op 1 januari 2006 verdwijnt de scheiding tussen ziekenfonds en particuliere zorgverzekering. Iedere Nederlander krijgt een verplichte basisverzekering. Daarnaast kan iedereen zich vrijwillig bijverzekeren voor aanvullende ziektekosten zoals fysiotherapie. Het gaat om de ingrijpendste verandering in de gezondheidszorg in tientallen jaren.

related partner content for mobile comes here

Om de veranderingen uit te leggen, start het ministerie van VWS op 4 juli een communicatiecampagne die gaat lopen tot maart 2006.

De campagne bestaat uit diverse radio- en televisiespots. Ook worden er twee websites opgetuigd en koopt VWS ten minste zes keer een pagina in een groot aantal huis-aan-huisbladen.

Verder zal in juli bij iedere Nederlander een brief en informatiebrochure op de deurmat vallen (oplage 8 miljoen). Uitvoering van de campagne is in handen van het Rotterdamse BHV.

Inhoudelijk van aard
Campagneleider bij VWS is Kees Plug. Volgens Plug, hiervoor zelfstandig communicatieadviseur en werkzaam bij het ministerie van Sociale Zaken, is de bekendheid met het nieuwe zorgstelsel hoog. “Zeventig procent van de Nederlanders weet dat er op 1 januari iets verandert met hun zorgverzekering. Maar wat er precies gaat veranderen, is minder bekend. Daarom is de campagne sterk inhoudelijk van aard.”?

Volgens Plug wil de campagne mensen aan de hand meenemen. "We moeten de overgang van ziekenfonds en particulier naar zorgverzekering zo makkelijk mogelijk maken." Uiteindelijk gaat het erom dat mensen bereid zijn te switchen naar de beste en goedkoopste verzekeraar, zodat marktwerking in de zorg kan ontstaan. Plug: "Maar dat is niet het doel van deze campagne. We beogen geen gedragsverandering."

De overheidscampagne begint vlak voor de zomervakantie. Het ministerie is niet gelukkig met dit tijdstip. Plug: “Oorspronkelijk wilden we in mei van start gaan. Helaas liep de behandeling van de Zorgwet in de Eerste Kamer uit. We vonden dat we de campagne pas konden lanceren als beide Kamers met de wet akkoord waren.”?

De overheidscampagne valt samen met grote voorlichtingscampagnes van zowel de zorgverzekeraars als de Belastingdienst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in