Overslaan en naar de inhoud gaan

Slechts 4 op 10 Nederlanders kennen duurzame merken

Nederlanders maken zich weliswaar zorgen over hoe we met onze planeet en de mensen die daarop leven omgaan, maar slechts vier op de tien…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het Duurzaamheidkompas 2009, een periodiek onderzoek onder ruim vijfhonderd respondenten naar de meest actuele duurzaamheidthema’s, blijkt dat duurzame merken bij veel consumenten in een positief daglicht staan. Vooral hoger opgeleiden schaffen ze eerder aan en werken liever voor een duurzame werkgever.

related partner content for mobile comes here

Duurzame merken kenmerken zich volgens de consument door kwaliteit, lange levensduur en eerlijke handel. Maar slechts vier op de tien Nederlanders is in staat om een duurzaam merk te noemen. Kan men dat wel, dan denkt men aan Philips en Max Havelaar. En zijn Shell en Hummer merken die volgens de consument bij uitstek niet duurzaam zijn.

Wantrouwen, gebrek aan communicatie en transparantie spelen een grote rol bij het oordeel van consumenten over duurzame merken. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat de Nederlander zich zorgen maakt over tal van duurzaamheidissues. Hierbij hebben de verdwijning van het regenwoud en de vermindering van de aandacht voor de medemens in de buurt de hoogste prioriteit.

Gevraagd naar waar men zich persoonlijk het meeste zorgen over maakt, zetten hoog opgeleiden het verdwijnen van het regenwoud op de eerste plaats in hun top-10. Laag opgeleiden zoeken het dicht bij huis. Zij zetten verminderde zorg en aandacht voor de medemens in de buurt op nummer 1.

Ook andere duurzaamheidthema’s - zoals het leegvissen van zeeën, de vervuiling van oceaan en bodem, kinderarbeid, gebrek aan vrijheid van meningsuiting, toenemend energieverbruik en korte termijn winstbejag - scoren hoog. Ondanks de aandacht voor opwarming van de aarde als gevolg van klimaatverandering staat dit thema opvallend genoeg niet in de top-10 van meest zorgwekkende duurzaamheidissues. Hoewel consumenten erkennen dat zowel bedrijven en burgers actie moeten ondernemen, wordt vooral van de overheid verwacht dat zij de verantwoordelijkheid voor oplossingen neemt.

Dit geldt in nog sterkere mate voor de zogenaamde (potentieel) 'Cultureel Creatieven'. Bijna een derde van de Nederlandse volwassen bevolking behoort inmiddels tot deze groep die zich nadrukkelijk hard maakt voor een duurzame wereld. Zij verwachten ook meer oplossingen van bedrijven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in