Site voor 'beste' freelancers marcom


Freelancers Tim Voors, Pascal Boogaert en Taco Zuidema komen met de website The Freeforce, een online overzicht van de – volgens de initiatiefnemers – meest getalenteerde en meest professionele freelancers die nodig zijn om communicatie- en marketingprojecten te ontwikkelen en uit te voeren. Het overzicht is gebaseerd op ‘invitation only’ en is volledig gratis.
Voors: ‘We hebben lang over dit model nagedacht. Onze klanten weten vaak niet wie ze moeten bellen als wij niet beschikbaar zijn. Op dit moment is er niet één centrale plek met de beste freelancers in de marcom. Ze zitten bij verschillende agentschappen of soms helemaal nergens bij. Wij geven zelf vaak een lijstje van freelancers die we hoog hebben zitten. We willen met The Freeforce een soort “gilde” creëren: mensen kunnen zich niet zelf inschrijven op de site, het gebeurt op uitnodiging. Zo staan wij in voor de kwaliteit.’
Maar hoe bepaal je die kwaliteit? Boogaert legt uit: ‘Wij zijn al begonnen met een eigen lijst van mensen die wij goed vinden. Die hebben we uitgenodigd en die staan in onze database. En wil je er bijvoorbeeld bij komen als artdirector, dan leggen we de namen dan voor aan vier andere artdirectors die bij ons zijn aangesloten. Die kijken dan naar je werk en beoordelen of je aan kunt sluiten.’ Natuurlijk kan het altijd zo zijn dat een freelancer achteraf toch niet is wat men ervan verwacht. Voors: ‘We kijken ook naar een professionele werkhouding. Als die niet goed is, dan past de freelancer niet bij The Freeforce.’
Met dit systeem hoopt het drietal de beste tien van verschillende disciplines die nodig zijn om een campagne mee te maken – dus bijvoorbeeld ook strategen en art buyers – te kunnen bieden. Voors: ‘Tien is al heel veel, groter dan maximaal 150 mensen zal The Freeforce dan ook niet worden.’
Voors benadrukt dat aangesloten freelancers zelf hun profiel op de site moeten bijhouden. ‘Daar zijn wij niet verantwoordelijk voor. Ze worden direct gelinkt aan hun eigen “winkel”. En mochten ze toch alles via een agentschap waarbij ze aangesloten zijn willen regelen, dan kan dat ook.’
Gratis is ook een belangrijk punt van de site, zegt Boogaert. ‘Het is gratis gemaakt – door This Page Cannot Be Found – en gratis te gebruiken, maar wel kun je geld doneren als je onze site waardeert. Dat geld gaat niet naar ons maar naar Unicef.’ Voors: ‘We willen dat veel meer uitbouwen, maar dit is een begin.’
De twee zeggen dat er nu zo’n tachtig mensen zijn aangesloten bij The Freeforce en dat er een wachtlijst is van zestig personen.
Meer vandaag in Adformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid