Overslaan en naar de inhoud gaan

Showcase-producten cashcow voor Google

Het lijkt erop dat Google de producten in zijn showcase-sectie duurder laat zijn dan elders op de resultatenpagina. In de VS tenminste. Zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gemiddeld zijn vijf van de zes items in het showcase-onderdeel, bovenaan de zoekresultaten, duurder dan dezelfde producten die elders in de resultaten worden aangeboden. Gemiddeld 34 procent duurder. Consumenten doen er dus goed aan iets verder te zoeken dan alleen de eerste resultatenpagina.

related partner content for mobile comes here

Financial Times analyseerde verschillende 25 items in de Amerikaanse showcase-sectie van Google Shopping, die naast de topresultaten verschijnt op de resultatenpagina. Van elektronische spullen tot speelgoed en huishoudelijke artikelen. Van bijna alle producten -op 3 na – werd een goedkopere variant gevonden in Google Shopping.

De items met een hogere prijs waren meer dan 10 procent duurder in driekwart van de gevallen.  In twee gevallen zelfs tweemaal zo duur als in de Google Shoppingresultaten.

Kritiek
In de VS is er kritiek op de werkwijze van Google. Ondanks het feit dat Google aangeeft dat de showcase-resultaten gesponsord zijn, realiseren veel consumenten zich volgens de critici niet dat de showcaseresultaten advertenties zijn. Aldus de critici.

Google werpt tegen dat prijs slechts een van de onderdelen is waarop consumenten selecteren als ze naar een product zoeken. Volgens de woordvoerder kijken mensen ook of het product bij bepaalde retailers wordt aangeboden, of dat het gratis bezorgd wordt.

Google startte in de VS in 2012 met het showcase-shopping onderdeel naast de zoekresultaten. Dit onderdeel is daar dus ook wat verder ontwikkeld dan in andere landen. 
De plaatjes blijken veel beter te converteren dan normale ‘tekst’ zoekresultaten. Volgens Wall Street draagt het onderdeel dan ook voor een belangrijk deel bij aan de winsten van Google in de laatste maanden van dit jaar. Vooral in de periode voor kerst; sommige retailers halen in deze periode 10 procent van hun verkopen uit Google-ads (bron: RBC research). 

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in