Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruzie met Unilever: Tesco stopt met verkoop van Marmite

FMCG-reus verhoogt de prijzen door zwakke Britse pond.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tesco is gestopt met de online verkoop van tientallen bekende merken. Denk aan Marmite, Hellmann’s, Dove, Persil en Ben & Jerry’s. Reden is een ruzie met zijn belangrijkste leverancier; Unilever.

related partner content for mobile comes here

Unilever wil een stijging van de grondstofkosten doorberekenen aan de retailer, en dusaan consumenten. Door de zwakke Britse pond wordt dat een fikse stijging. De pond zakte met 16 procent ten opzichte van de euro, sinds de Britten voor een Brexit stemden.

De producten worden nog wel in de winkels verkocht maar ook daar raken de schappen langzaam leeg.

Botsing door Brexit
Retailers weigeren doorgaans prijsstijgingen door te berekenen aan consumenten. Maar de Brexit is een ander verhaal. Experts vroegen zich al af wanneer het tot een eerste botsing zou komen tussen een retailer en een toeleverancier. Dat is nu dus een feit.

Saillant detail is dat Tesco’s baas, Dave Lewis, lange tijd bij Unilever heeft gewerkt en zelfs als opvolger werd beschouwd van Paul Polman.

Er wordt gefluisterd dat de zwakke pond een rookgordijn is van Unilever om prijzen te verhogen, aangezien veel van de bovengenoemde producten gewoon in Groot-Brittannië worden gemaakt.

Unilever weigert een reactie te geven, Tesco zegt te verwachten dat de ruzie snel wordt bijgelegd. De relatie tussen de twee is dan ook te belangrijk om dit lang voort te laten duren. Bovendien verkopen andere supermarkten de producten ook gewoon door.

Bron: BBC

Beeld: Commons Wikimedia

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in