Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruby Lemm en Marcel Hölscher richten communicatiebureau Big Bang op

Het bureau gebruikt muziek als bron voor de positionering van merken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ruby Lemm () en Marcel Hölscher () gaan met hun nieuwe bureau, , inzetten op muzikale communicatie en gebruiken muziek voor merkpositionering. Lemm en Hölscher zeggen dat je in de Verenigde Staten kunt afstuderen in het vak ‘musical communication’: &;Er zijn zelfs congressen over de impact van muziek op emoties. In Nederland staat de discipline nog in de kinderschoenen. Daar gaan we verandering in brengen.&;
 
Ruby Lemm: &;Mensen hebben in het constant veranderend digitaal tijdperk behoefte aan de menselijke maat. Niet de klant maar de mens staat centraal. Het is tijd voor een brede visie op communicatie die alle aspecten van muziek- vanaf de oorsprong van muzieknotatie tot en met de effecten en beïnvloeding van muziek op ons gedrag meeweegt. Muzikale communicatie brengt met belangrijke inzichten vanuit muziek, psychologie én communicatie de magie terug in ons vak. Het oor krijgt de hoofdrol in communicatie in plaats van een bijrol.&;  

related partner content for mobile comes here

Bron
Big Bang zegt muziek als bron te gebruiken voor de positionering van merken. In luistersessies met klant en consument koppelt het merken aan emoties. &;We creëren de basis voor de unieke merkidentiteit: een muzikaal domein met bijbehorende visuele identiteit&;, zegt Lemm. &;Muziek is ons meest fundamentele communicatiekanaal. Het beïnvloedt direct ons denken en zelfs ons (koop)gedrag, vaak zonder dat we er ons bewust van zijn. De consument wil emotioneel geraakt worden. Muziek is daarbij de sterkste communicatievorm om mensen dieper en langduriger te raken.&;
 
Bindmiddel
Marcel Hölscher stelt dat muzikale communicatie merken niet alleen krachtiger maakt door zich scherper te profileren, maar ook gebruikt kan worden als bindmiddel om intern de sociale cohesie tussen medewerkers te versterken. &;Wij zijn nu bijvoorbeeld aan de slag voor een klant waarbij we muziek letterlijk als "Living the Brand" communicatievehikel inzetten. En voor een ander merk creëren we nieuwe kansen met muziek op alle touchpoints in de customer journey. Daarnaast onderzoeken we samen met VU Amsterdam de economische meerwaarde van muzikale communicatie voor een merk. Het begint allemaal bij heel goed luisteren, dan zijn de mogelijkheden en toepassingen letterlijk onbegrensd&;, aldus Hölscher.
 
Big Bang heeft zeven kenmerken van muzikale communicatie benoemd. Dit zijn ze: 

  • Muziek is emotie.
  • Muziek beïnvloedt direct het denken, voelen en doen. Muziek brengt de consument in stemmingen en zet aan tot koopgedrag.
  • Muziek in communicatie bepaalt de waarneming; hoe er naar beeld gekeken wordt. Congruent gebruik versterkt de visuele impact met factor 12. Blijkt uit Brits onderzoek.
  • Het muzikale geheugen blijft bij mensen langer intact dan het niet-muzikale geheugen.
  • Met een eigen muzikale identiteit verwerven merken hun ‘eigen herkenbare muzikaal domein’.
  • Muzikale communicatie geeft identiteit aan merken en aan de groepsidentiteit.
  • Muziek versterkt sociale cohesie en is daarom een krachtig intern communicatie instrument.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in