RTB voor creatieven
Een zware dobber, maar ze slaagde. En wist en passant de creatieven in de zaal ook nog eens te inspireren met leuke voorbeelden. Want RTB is natuurlijk een complex en technisch verhaal, maar als je er goed induikt zijn er toch best creatieve dingen te verzinnen met real time advertising.
RTB is, grofweg gezegd, het automatisch verkopen en kopen van online display advertising, per impressie, in real time. Via slimme logaritmes worden consumenten in 1 milliseconde gekoppeld aan relevante uitingen, gebaseerd op hun eigen data.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaWaarom is RTB tegenwoordig zo groot? Omdat de techniek het toelaat. Het kost niet zoveel meer om inzichten uit grote hoeveelheden data te halen. Daarnaast is het tegenwoordig ook veel makkelijker (en niet zo duur als vroeger) om biedsystemen te automatiseren, en systemen met elkaar te verbinden.
Men voorspelt dat binnenkort 50 procent van de inkomsten uit digital advertising voorgeprogrammeerd zullen zijn. Niessen denkt dat dat percentage nog wel iets hoger zal liggen.
En het is niet zo dat alleen de Heineken’s en Nike’s van deze wereld aan RTB doen, alle adverteerders doen dit al.
RTB betekent lagere kosten en meer marge voor uitgevers. En meer opbrengst per uiting, aldus Niessen. Maar het betekent ook dat functies veranderen. Er zijn mensen nodig die dit spel begrijpen. Betekent dit het einde van creativiteit? Worden de mad men vervangen door math men? Nee, aldus Niessen: creativiteit blijft minstens zo belangrijk.
Sterker nog, zodra creatieven RTB begrijpen en mee gaan denken, ontstaan de mooiste dingen. Neem volgens Niessen de recente country take-over campagne van Netflix, waarbij een tijdlang alle belangrijke sites in Nederland dezelfde advertising lieten zien. Alsof je zat te zappen tijdens een commercial-break.
Je kunt banners linken aan realtime koersen, of aan het weer.
Maar je kunt ook een campagne real time ondersteunen via Twitter. Denk aan de bekende twitterinhaker van Oreo, toen het licht uitviel tijdens de Super Bowl.
Als laatste drukt Niessen adverteerders op het hart om weer eigenaar te worden van hun consumentendata. Bureaus op hun beurt moeten laten zien dat ze wel slim zijn.
Dus achtervolg argeloze internetgebruikers niet met 10 dezelfde Zalando-banners, maar laat ook eens een jurk zien die goed past bij die schoenen...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid