Overslaan en naar de inhoud gaan

Procter & Gamble en diervoeding: een groeimarkt

Het is in Europa nog niet zo heel zichtbaar, maar Procter & Gamble is zich een plek in diervoeding aan het verwerven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waar concurrenten als Nestlé en Mars - dat onlangs zelfs zijn naam wijzigde in Masterfoods om de breedte van zijn productportfolio aan te geven - al langere tijd actief zijn in deze markt, is P&G pas twee jaar bezig.
Er vindt momenteel in rap tempo een consolidatie plaats in de diervoedingsmarkt. Nestlé met het merk Friskies kocht eind jaren ’90 Spillers met onder andere de merken Felix en Bonzo in Nederland. In de VS werd onlangs Nestlé's concurrent Ralston Purina voor het forse bedrag van 11,2 miljard dollar verworven. Daarmee werd Nestlé de grootste ter wereld in diervoeding met een omzet van bijna zeven miljard dollar.In het Tijdschrift voor Marketing staat deze maand een interview met Frits Bruijn, die voor P&G-diervoedingsdochter, Iams, in Duitsland werkt. In het voorjaar van 1999 kocht P&G voor 2,3 miljard dollar Iams, de maker van Amerika’s duurste diervoeding. In de VS geeft een gemiddelde huisdierbezitter 150 dollar per jaar uit aan diervoeding. Aan wasmiddelen geeft men echter niet meer dan 35 dollar per jaar uit. Het premiumsegment groeit daarbij ook nog het hardst met zo’n 10 tot 20 procent per jaar. Iams maakt voedsel voor huisdieren dat meer dan vijf euro per kilo kost, waar gemiddeld de prijs niet meer dan anderhalve euro per kilo is.
Bruijn: ´De omzet van Iams bedroeg bij de overname zo'n 750 miljoen dollar wereldwijd. Inmiddels is dit gegroeid tot 1,3 miljard dollar.’ Europa is nog een kleine markt met slechts 15 procent van de totale Iams-omzet. Maar alles wijst er op dat Europa het volgende speelveldje wordt van de multinational. Als test is in twee landen (in Italië in juni 2001 en in Engeland in april 2001) het merk Iams in de supermarkt geïntroduceerd.

related partner content for mobile comes here

In de laatste helft van de jaren '90 groeide het huisdierenbezit in landen als Turkije (plus 56 procent) en Frankrijk (plus 18 procent) fors. In totaal gaat er alleen aan katten- en hondenvoeding in Europa bijna 11 miljard dollar om. Bruijn: ‘Honden en katten worden steeds meer lid van de familie. Ze leven ook steeds langer. Maar als je een levenslange relatie met je hond wilt hebben, dan heb je ons nodig. Je ziet een trend naar speciale voeding voor puppies, voor oudere en voor grote en kleine honden. We proberen daarin de beste te zijn.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in