Procter & Gamble en diervoeding: een groeimarkt
Waar concurrenten als Nestlé en Mars - dat onlangs zelfs zijn naam wijzigde in Masterfoods om de breedte van zijn productportfolio aan te geven - al langere tijd actief zijn in deze markt, is P&G pas twee jaar bezig.
Er vindt momenteel in rap tempo een consolidatie plaats in de diervoedingsmarkt. Nestlé met het merk Friskies kocht eind jaren ’90 Spillers met onder andere de merken Felix en Bonzo in Nederland. In de VS werd onlangs Nestlé's concurrent Ralston Purina voor het forse bedrag van 11,2 miljard dollar verworven. Daarmee werd Nestlé de grootste ter wereld in diervoeding met een omzet van bijna zeven miljard dollar.In het Tijdschrift voor Marketing staat deze maand een interview met Frits Bruijn, die voor P&G-diervoedingsdochter, Iams, in Duitsland werkt. In het voorjaar van 1999 kocht P&G voor 2,3 miljard dollar Iams, de maker van Amerika’s duurste diervoeding. In de VS geeft een gemiddelde huisdierbezitter 150 dollar per jaar uit aan diervoeding. Aan wasmiddelen geeft men echter niet meer dan 35 dollar per jaar uit. Het premiumsegment groeit daarbij ook nog het hardst met zo’n 10 tot 20 procent per jaar. Iams maakt voedsel voor huisdieren dat meer dan vijf euro per kilo kost, waar gemiddeld de prijs niet meer dan anderhalve euro per kilo is.
Bruijn: ´De omzet van Iams bedroeg bij de overname zo'n 750 miljoen dollar wereldwijd. Inmiddels is dit gegroeid tot 1,3 miljard dollar.’ Europa is nog een kleine markt met slechts 15 procent van de totale Iams-omzet. Maar alles wijst er op dat Europa het volgende speelveldje wordt van de multinational. Als test is in twee landen (in Italië in juni 2001 en in Engeland in april 2001) het merk Iams in de supermarkt geïntroduceerd.
In de laatste helft van de jaren '90 groeide het huisdierenbezit in landen als Turkije (plus 56 procent) en Frankrijk (plus 18 procent) fors. In totaal gaat er alleen aan katten- en hondenvoeding in Europa bijna 11 miljard dollar om. Bruijn: ‘Honden en katten worden steeds meer lid van de familie. Ze leven ook steeds langer. Maar als je een levenslange relatie met je hond wilt hebben, dan heb je ons nodig. Je ziet een trend naar speciale voeding voor puppies, voor oudere en voor grote en kleine honden. We proberen daarin de beste te zijn.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid