Overslaan en naar de inhoud gaan

Postercampagne R 2001 gestaakt na bezwaar Heineken

Een postercampagne in het kader van Rotterdam Culturele hoofdstad is na bezwaren van Heineken gestaakt. De bierbrouwer keerde zich tegen de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Heineken spreekt van een inbreuk op het merkrecht en op het copyright van de uitingen vanwege overeenkomende kleurstelling en lettertype. De makers werpen echter tegen dat de campagne behalve 'een dosis humor' een ideëel en parodiërend karakter had en dus niet vanuit concurrentieoverwegingen ontworpen is. Adriaan Woudstra, student Communicatiewetenschap en een van de drie makers van de campagne die door Staalkaarten, het jongerenprogramma van R 2001, werd opgezet: "Het fenomeen geweld wordt door jongeren in de praktijk niet alleen als zinloos uitgelegd, maar ook positief omgebogen in kleding, gedrag en omgangsvormen. De postercampagne moest zinvollere vormen van geweld in jongerenculturen communiceren om zo een extra element aan het publieke debat rondom jongeren, agressie en geweld toe te voegen. Het zinvolle geweldsaspect is dat de drie vrienden die het geweld uitlokken uiteindelijk na drie opeenvolgende posters zelf het slachtoffer worden en dat het potentiële slachtoffer geweld gebruikt om ze uit te schakelen." Heineken stuurde echter aangetekende brieven naar directieleden Paul Nouwen, Hans Blankert, Oye Schimmelpenninck en burgemeester Ivo Opstelten. Daarop besloot directeur Culturele Hoofdstad Han de Bruyne de campagne af te gelasten en de resterende posters te vernietigen, volgens de makers vanuit de redenering dat het belang van Culturele Hoofdstad belangrijker is dan het eventuele succes van een anti-geweldscampagne.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in