Postercampagne R 2001 gestaakt na bezwaar Heineken


Heineken spreekt van een inbreuk op het merkrecht en op het copyright van de uitingen vanwege overeenkomende kleurstelling en lettertype. De makers werpen echter tegen dat de campagne behalve 'een dosis humor' een ideëel en parodiërend karakter had en dus niet vanuit concurrentieoverwegingen ontworpen is. Adriaan Woudstra, student Communicatiewetenschap en een van de drie makers van de campagne die door Staalkaarten, het jongerenprogramma van R 2001, werd opgezet: "Het fenomeen geweld wordt door jongeren in de praktijk niet alleen als zinloos uitgelegd, maar ook positief omgebogen in kleding, gedrag en omgangsvormen. De postercampagne moest zinvollere vormen van geweld in jongerenculturen communiceren om zo een extra element aan het publieke debat rondom jongeren, agressie en geweld toe te voegen. Het zinvolle geweldsaspect is dat de drie vrienden die het geweld uitlokken uiteindelijk na drie opeenvolgende posters zelf het slachtoffer worden en dat het potentiële slachtoffer geweld gebruikt om ze uit te schakelen." Heineken stuurde echter aangetekende brieven naar directieleden Paul Nouwen, Hans Blankert, Oye Schimmelpenninck en burgemeester Ivo Opstelten. Daarop besloot directeur Culturele Hoofdstad Han de Bruyne de campagne af te gelasten en de resterende posters te vernietigen, volgens de makers vanuit de redenering dat het belang van Culturele Hoofdstad belangrijker is dan het eventuele succes van een anti-geweldscampagne.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid