Overslaan en naar de inhoud gaan

Positioneren: het principe van exclusiviteit voor de massa

Het proces van positioneren verloopt volgens 12 heldere principes. Marc Oosterhout belicht massclusivity.
Miniatuurvoorbeeld
© Claudia Schiffer
Miniatuurvoorbeeld
© Claudia Schiffer

herinnert u het zich vast nog wel, topmodellen Claudia Schiffer en Naomi Campbell die ons brutaal aankeken vanaf de posters in de stad. Het bedrag dat erbij stond - € 9,90 - maakte onmiskenbaar duidelijk dat je voor weinig geld eruit kunt zien als een topmodel. Zo creëerde H&M een eigen categorie, een eigen hokje (zie Adformatie #2) in de overvolle wereld van mode: het hokje van affordable high fashion. Of zoals H&M het formuleert: Up to the minute fashion at the best price. Dat is de essentie van ‘massclusivity’, exclusiviteit voor de massa. Een briljante strategie om heel veel mensen te bereiken.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Maurice Maas

Dank voor deze munitie voor het doorbreken van het doelgroependogma in het (hoger) marketing- en communicatieonderwijs. Sowieso complimenten voor het overzichtsdossier dat je hier bouwt.

Jan Heuvel

Goed stuk, dank daarvoor. Er zit in mijn ogen wel een levensgroot verschil tussen wat bijvoorbeeld H&M doet en wat Nespresso doet. H&M biedt wel het gevoel van design, maar niet de kwaliteit - en tegen een zo laag mogelijke prijs. Dat maakt H&M eerder een 'category killer'. Nespresso biedt, design en kwaliteit (smaken verschillen, maar toch) tegen een zo hoog mogelijke prijs. Daar hoort de term massclusivity bij. Wat betreft het doelgroependogma: Nespresso ontwerpt wel degelijk iets unieks voor de relatieve bovenkant van de markt, het mass premium segment, een segment dat aspiratief is voor de segmenten daaronder en in principe qua prijs ook voor velen bereikbaar. H&M heeft een business model waarmee ze door anderen bedachte designs met goedkope materialen produceren.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in