Partner weg, tandpasta eruit
Je zou verwachten dat mensen in stressvolle, onzekere periodes in hun leven graag vasthouden aan hun oude, vertrouwde merken. Het tegendeel blijkt waar: mensen zijn volgens de onderzoekers juist geneigd om tijdens belangrijke overgangsfasen in hun leven over te stappen op andere merken, want het oude merk heeft teveel reminiscenties met de oude levensfase. Wie bijvoorbeeld verwikkeld is in een traumatische scheidingsprocedure, zal graag zo min mogelijk spullen om zich heen hebben die herinneren aan de partner die zojuist zijn koffers heeft gepakt. De voorheen favoriete tandpasta wordt dus gedumpt en vervangen door een ander merk.
Wat hebben marketeers aan deze kennis? Ze kunnen er hun segmenteringsstrategieën aanzienlijk mee verfijnen, door zich met name te richten op mensen die belangrijke life events doormaken. De echtscheidingsmarkt is misschien niet het meest voor de hand liggende voorbeeld, maar wat te denken van pas getrouwden, vers gepensioneerden of mensen die net verhuisd zijn?
Bron: Journal of Consumer Behavior
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid