Overslaan en naar de inhoud gaan

Partner weg, tandpasta eruit

In de loop van hun leven veranderen de meeste consumenten hun voorkeur voor bepaalde merken een aantal keren. Waarom eigenlijk? Amerikaanse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je zou verwachten dat mensen in stressvolle, onzekere periodes in hun leven graag vasthouden aan hun oude, vertrouwde merken. Het tegendeel blijkt waar: mensen zijn volgens de onderzoekers juist geneigd om tijdens belangrijke overgangsfasen in hun leven over te stappen op andere merken, want het oude merk heeft teveel reminiscenties met de oude levensfase. Wie bijvoorbeeld verwikkeld is in een traumatische scheidingsprocedure, zal graag zo min mogelijk spullen om zich heen hebben die herinneren aan de partner die zojuist zijn koffers heeft gepakt. De voorheen favoriete tandpasta wordt dus gedumpt en vervangen door een ander merk.
Wat hebben marketeers aan deze kennis? Ze kunnen er hun segmenteringsstrategieën aanzienlijk mee verfijnen, door zich met name te richten op mensen die belangrijke life events doormaken. De echtscheidingsmarkt is misschien niet het meest voor de hand liggende voorbeeld, maar wat te denken van pas getrouwden, vers gepensioneerden of mensen die net verhuisd zijn?

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Consumer Behavior

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in