Overslaan en naar de inhoud gaan

Overnames in de reclamesector: deze 7 partijen slaan mogelijk hun slag in 2024

Van Amazon tot Accenture: kenners leggen uit waarom zij denken dat merken dit jaar op overnamepad gaan.
M&A shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
M&A shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Na een mager overname- en fusiejaar in de wereldwijde reclamesector verwachten experts dat er in 2024 meer consolidatie optreedt. De advertentiemarkt lijkt zich te herstellen: trends als AI, connected tv en retailmedia bieden profileringskansen voor bureaus en het verdwijnen van cookies kan voor andere partijen juist noodzaak geven om samen op te trekken. Business Insider vroeg internationale experts uit de reclameindustrie naar bedrijven die in 2024 waarschijnlijk overnames willen doen. Dit zijn de zeven meest genoemde namen. 

related partner content for mobile comes here

Accenture, Amazon en DoubleVerify

Meerdere experts noemen het enorme adviesbureau Accenture een logische actieve koper van advertentiebedrijven. De bureaugigant - die veertigduizend extra AI-specialisten zoekt - kan profiteren van de kennis van advertentiebedrijven om de gaten in de toolset van marketingtechnologie van klanten aan te pakken. Accenture is ook bekend met overnames; het kocht eerder reclamebedrijven als Droga5 en het Japanse Signal.

Advertentiereus Amazon heeft al een paar jaar geen grote overnames meer gedaan, maar heeft goed gevulde zakken en kan zich verrijken met adtechbedrijven die bijvoorbeeld gespecialiseerd zijn in AI. Ook advertentieverificatie- en performancebedrijf DoubleVerify doet goede zaken en heeft de mogelijkheid om zijn positie te versterken met strategische overnames.

Havas, Match Group, private equity en The Trade Desk

Niet alleen bekende techbedrijven kunnen in 2024 hun slag slaan. Kenners verwachten dat ook andere uiteenlopende partijen interesse hebben in overnames om hun bedrijfsmodel zeker te stellen of te verbeteren. Het Franse mediabureau Havas bijvoorbeeld, dat hard groeit en baat kan hebben bij bedrijven die zich richten op contextuele advertentieoplossingen. 

Match Group, het bedrijf achter datingapps als Tinder, heeft de ambitie uitgesproken om zijn advertentie-omzet de komende jaren te verdubbelen naar honderd miljoen dollar. Ook daar kan een overname bij helpen. Private equity-partijen op hun beurt kopen regelmatig martch- en adtechbedrijven op omdat ze schaalbaar, winstgevend, flexibel en kosteneffectief blijken te zijn. Tot slot The Trade Desk, een bedrijf gespecialiseerd in technologie voor geautomatiseerde advertentiesystemen. Mogelijk gaat The Trade Desk bedrijven overnemen om zijn marktpositie te versterken, voorspellen de analisten.

Lees het volledige artikel bij Business Insider.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in