Overslaan en naar de inhoud gaan

Oranjebeleving nu ruim 30 procent hoger dan in 2004

Het wordt een oranje zomer, zoveel is wel duidelijk. Met een indexcijfer van 132 is de Oranjekoorts in Nederland, in aanloop naar het WK…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vooral de betrokkenheid van de Nederlanders bij Oranje - 59 procent in april 2004, nu 75 procent - is beduidend groter.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit het , een initiatief van TBWABrand Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de komende maanden de Oranjebeleving rond het WK Voetbal in kaart brengt.

Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten.

Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel van voetbalkenners en marketingexperts.

Het eerste consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox bevestigt het
vermoeden dat Oranje nu al veel meer 'leeft' onder de Nederlanders. De Consumenten Index
komt uit op 124.

Enkele opmerkelijke resultaten:

-Zo'n acht weken voor aanvang van EURO 2004 gaf 47 procent van de Nederlanders aan zeer of tamelijk in het toernooi in Portugal geïnteresseerd te zijn. Voor het WK in Duitsland is dat op dit moment 54 procent.

-De betrokkenheid bij Oranje is ook zeker groter dan in 2004. Toen gaf 59 procent aan zich daar zeer of tenminste enigszins bij betrokken te voelen; nu is dat met 75 procent fors hoger.

-Hoewel het deelnemersveld bij een WK groter en sterker is dan bij een EK ligt de verwachting dat Oranje het toernooi zou kunnen winnen op hetzelfde niveau als in 2004, rond de 10 procent.

De publicitaire index is met 108 een fractie hoger dan de basisindex van 100 uit 2004, maar scoort flink lager dan de overige drie indicatoren.

Een verklaring voor de nog wat matige media-aandacht is wellicht het gebrek aan oefenwedstrijden van het Nederlands Elftal in deze periode. Daarnaast gaat op dit moment veel aandacht uit naar het finales van de UEFA Champions League en de Eredivisie Play-offs.

Het indexcijfer van 187 voor de commerciële aandacht laat zien dat het bedrijfsleven al meer inhaakt op Oranje dan in 2004. Dit zien we met name terug in printmedia. Het aantal advertenties in magazines en kranten hebben nu al waarden die in 2004 pas enkele weken voor het toernooi werden gemeten.

Het aantal Oranje gerelateerde tv-commercials is nu ook ruimschoots hoger dan in 2004, terwijl het aantal promoties op de winkelvloer een vergelijkbaar beeld vertoont.

De input van zowel de marketingexperts als de voetbalexperts leidt tot een hogere index dan
in 2004; het expertcijfer komt uit op 129. Bij de voetbalexperts valt vooral op dat de populariteit van de spelers en het vertrouwen in de bondscoach hoger zijn.

Play-offs zullen volgens de voetbalexperts geen enkele invloed hebben op de prestaties van Oranje komende zomer. De marketingexperts zijn er ook niet van overtuigd dat de Play-offs veel invloed zullen hebben op de timing van commerciële activiteiten. Het merendeel van de Oranjecampagnes begint volgens hen toch pas kort voor het toernooi.

Het voetbal expertpanel bestaat uit: Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal
International), Alex Tielbeke (directeur Eredivisie CV), Lex Muller (chef sport SBS), Christiaan Ruesink (pv. chef sport AD Sportwereld), Humberto Tan (sportpresentator/journalist Talpa), Jaap Hofman (chef sport RTL Nederland) en Matthijs van Nieuwkerk (presentator/journalist Holland Sport).

Het marketing expertpanel bestaat uit: Chris Woerts (commercieel directeur Feyenoord), Erik Romijn (manager sponsoring Heineken), Jeroen Stuart (manager sponsoring Nationale-
Nederlanden), Mark de Klerk (Sports Marketing Nike), Frank Leenders (managing director
TEAM), Vincent Pijpers (manager sponsoring Rabobank), Jan de Jong (adjunct directeur
NOS) en Jeroen den Tex (VP Global Marketing Communication Philips Consumer
Electronics).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in