Overslaan en naar de inhoud gaan

Chu-Hi

Ik kom vaak dronken salarymen tegen op straat in Tokyo. Vanaf vijf uur 's-middags kom je ze al tegen. Dronken en lallend lopen ze over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En de volgende dag klagen ze steen op been dat ze van die verschrikkelijke katers hebben. De Japanse term voor kater is Futsukayoi, wat zoveel betekent als 'twee dagen dronken', een duidelijke beschrijving lijkt me.

related partner content for mobile comes here

Nu kunnen ze hier over het algemeen niet zoveel aan doen, meer dan de helft van de Japanners hebben een gen-defect waardoor ze meer last hebben van een kater en worden.

Dat neemt niet weg dat Japanners gek zijn op alcohol. Drinken met collega's is een sociaal fenomeen waar de gemiddelde werknemer niet onderuit kan.

Veel problemen op de werkvloer worden onder het genot van een paar stevige borrels 's-avonds uitgepraat.
Laatst zag ik zelfs bij een klant op kantoor een bedrijfskrantje liggen waarin een depressie-checklist stond afgedrukt. Een van de signalen van depressie bij dit bedrijf is wanneer je niet wilt borrelen met je collega's (volgens mij is dit in Nederland precies omgekeerd).

Dus gek op drinken maar er niet tegenkunnen. De jongeren in Japan hebben er niet zoveel zin meer in. Ze gaan nog wel drinken met collega's, maar willen niet meer stapeldronken worden.
Vandaar de ongekende populariteit van drankjes met een laag alcohol content in Japan. Je kunt lekker veel drinken, maar je wordt niet zo snel dronken. Er populair zijn momenteel de , dit zijn ready to drink cockails met een lage alcohol inhoud. zijn hard marktaandeel aan het winnen in Japan ten koste van sterke alcohol.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in