Overslaan en naar de inhoud gaan

OPTA is tevreden over eerste jaar spambestrijding

OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, is tevreden over de resultaten van het eerste jaar spambestrijding. Jens…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, is tevreden over de resultaten van het eerste jaar spambestrijding.
Jens Arnbak, collegevoorzitter van OPTA, stelt: 'De resultaten van het eerste jaar spambestrijding zijn positief, evenals de toenemende internationale samenwerking op dit terrein'.

related partner content for mobile comes here

Verschillende, onafhankelijke organisaties hebben vastgesteld, zo meldt OPTA, dat de hoeveelheid spam uit Nederland het afgelopen jaar significant is afgenomen. OPTA is sinds de inwerkingtreding van de vernieuwde telecommunicatiewet, op 19 mei 2004, belast met de bestrijding van deze ongewenste berichten.

OPTA's speciale website, , werd gedurende het afgelopen jaar 48.168 keer bezocht. In totaal werden 7114 klachten ingediend.

Het grootste deel, 5996 klachten, betrof spam per email. Met name over hypotheken, medicijnen en erectie-pillen, kantoorartikelen, DVD's en replica-merkhorloges. De tweede categorie in omvang was spam per SMS, waarover 526 klachten werden ontvangen, onder andere over horoscoop-berichten, moppen en ringtones. Over spam per fax kwamen 235 klachten binnen.

Mede naar aanleiding van de ingediende klachten legde OPTA vier boetes op en werden 21 waarschuwingen uitgedeeld. Van de in totaal 47 opgestarte onderzoeken werden er zeven afgerond zonder dat er een sanctie werd opgelegd. De overige zaken lopen nog of zijn aan buitenlandse zusterorganisaties overgedragen.

OPTA werkt in toenemende mate samen met buitenlandse toezichthouders, zoals de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Sinds kort wordt meegewerkt aan een educatieve campagne tegen het gebruik van 'zombiecomputers'. Dit zijn PC's van gewone consumenten, waarop door spammers wordt ingebroken en vervolgens spamberichten worden verstuurd.

De spamverstuurder blijft zo verborgen, terwijl de eigenaar van de PC zich niet bewust is van dit misbruik van zijn computer. Op initiatief van de FTC zijn in meer dan 20 landen Internet Service Providers aangeschreven om hen op het probleem te wijzen en op te roepen (technische) maatregelen tegen zombiecomputers te nemen en hun klanten actief en goed voor te lichten over hoe zij hun PC beter kunnen beschermen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in