Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn komt langzaam terug

Albert Heijn heeft na een goed eerste kwartaal zijn marktaandeel vergroot van 27,3 procent in de laatste drie maanden van 2004 tot 28,1…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Albert Heijn heeft na een goed eerste kwartaal zijn marktaandeel vergroot van 27,3 procent in de laatste drie maanden van 2004 tot 28,1 procent.
De dochteronderneming van Ahold lijkt daarmee succes te boeken in de heftige prijzenoorlog tussen de supermarktketens.

related partner content for mobile comes here

De groei van Albert Heijn is nog groter als wordt gekeken naar het eerste kwartaal van 2004. Toen had het nog een marktaandeel van 26,9 procent. Een en ander blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbureau AC Nielsen, die zijn uitgelekt via .

Door de groei is de grootgrutter weer op hetzelfde marktaandeel gekomen als in het eerste kwartaal van 2002. Albert Heijn ontketende in oktober 2003 een voor de Nederlandse
supermarktbranche ongekende prijzenslag. Meer dan duizend artikelen werden tussen de 7 en 35 procent in prijs verlaagd om weglopende klanten terug te halen.

De groei van Albert Heijn in de eerste drie maanden van dit jaar ging vooral ten koste van Laurus en Schuitema. Laurus, het moederbedrijf van Edah, Konmar en Super de Boer, zag zijn marktaandeel verder dalen en zou inmiddels op 15,4 procent zitten.

Daarmee is Laurus de vierde speler geworden op de Nederlandse markt, na Albert Heijn, Superunie en Schuitema (C1000). Ahold maakte twee weken geleden bekend dat Albert Heijn in het eerste kwartaal een omzetgroei had gerealiseerd van 4,9 procent tot 1,8 miljard euro. Schuitema, dat voor 73 procent in handen is van Ahold, zag de inkomsten stagneren op 900 miljoen euro.

De kosten van het succes zijn echter ook behoorlijk heftig. Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit zegt dat de rekening van de prijsoorlog inmiddels zo'n 1,7 miljard euro bedraagt.

Naar schatting 30.000 banen zijn verloren gegaan. Sloot: 'Toch zetten retailers dit - ogenschijnlijk - destructieve beleid voort. Waar leidt dit toe en wie betaalt de uiteindelijke rekening?'
Sloot probeert overigens deze week een antwoord te geven tijdens het "Store Wars: the price war between Dutch food retailers".

Albert Heijn zal ook de rest van 2005 de gemoederen nog wel bezig houden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in