Overslaan en naar de inhoud gaan

Op de bres voor de tere kinderziel

Media Smart, een verbond van grote adverteerders van kinderartikelen in het Verenigd Koninkrijk, werpt zich op als beschermer van de jeugd.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Media Smart spiegelt zich aan een Canadees initiatief, genaamd Concerned Children's Advertisers (CCA). Achter deze club, die als doel heeft 'kinderen te helpen om gezondere levens te leiden', zitten multinationals als McDonald's, Coca-Cola, Nestlé en snoepfabrikant Hershey.
Media Smart windt minder doekjes om zijn bedoelingen. Het wil kinderen 'opvoeden tot betere consumenten'. In dat kader ontvingen Britse scholen in november 2002 lesmateriaal om zes- tot elfjarigen te helpen commercials te onderscheiden van gewone tv-programma's en om hen te laten zien hoe ze hun zakgeld verstandig kunnen besteden aan de verschillende merken die ze op de buis krijgen voorgeschoteld. Dit alles onder de noemer 'media-alfabetisering'.
Intussen zijn er ook politici die minder gecharmeerd zijn van de campagne van Media Smart dan de Britse Cultuurminister. Labourparlementslid Debra Shipley bijvoorbeeld, die vreest dat 'het initiatief van Media Smart alleen maar bedoeld is om het afweergeschut van parlementsleden en ouders af te leiden'.
Shipley laat er geen twijfel over bestaan dat ze de hoeveelheid reclamespotjes tijdens kinderprogramma's weerzinwekkend vindt. Zij diende onlangs een motie in waarin werd gevraagd om een verbod op tv-reclame voor kinderen onder de zes, en joeg daarmee Tessa Jowell flink in de gordijnen.
Een woordvoerster van het ministerie zegt intussen dat de regering tevreden is over de bestaande regels, die voorzien in een onafhankelijke televisiecommissie die nauwkeurig in de gaten houdt of de reclamespotjes de fysieke, mentale en morele ontwikkeling van kinderen niet in gevaar brengt.

related partner content for mobile comes here

< SIZE+1>Bron: Marketing Week<#?FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in