Op de bres voor de tere kinderziel


Media Smart spiegelt zich aan een Canadees initiatief, genaamd Concerned Children's Advertisers (CCA). Achter deze club, die als doel heeft 'kinderen te helpen om gezondere levens te leiden', zitten multinationals als McDonald's, Coca-Cola, Nestlé en snoepfabrikant Hershey.
Media Smart windt minder doekjes om zijn bedoelingen. Het wil kinderen 'opvoeden tot betere consumenten'. In dat kader ontvingen Britse scholen in november 2002 lesmateriaal om zes- tot elfjarigen te helpen commercials te onderscheiden van gewone tv-programma's en om hen te laten zien hoe ze hun zakgeld verstandig kunnen besteden aan de verschillende merken die ze op de buis krijgen voorgeschoteld. Dit alles onder de noemer 'media-alfabetisering'.
Intussen zijn er ook politici die minder gecharmeerd zijn van de campagne van Media Smart dan de Britse Cultuurminister. Labourparlementslid Debra Shipley bijvoorbeeld, die vreest dat 'het initiatief van Media Smart alleen maar bedoeld is om het afweergeschut van parlementsleden en ouders af te leiden'.
Shipley laat er geen twijfel over bestaan dat ze de hoeveelheid reclamespotjes tijdens kinderprogramma's weerzinwekkend vindt. Zij diende onlangs een motie in waarin werd gevraagd om een verbod op tv-reclame voor kinderen onder de zes, en joeg daarmee Tessa Jowell flink in de gordijnen.
Een woordvoerster van het ministerie zegt intussen dat de regering tevreden is over de bestaande regels, die voorzien in een onafhankelijke televisiecommissie die nauwkeurig in de gaten houdt of de reclamespotjes de fysieke, mentale en morele ontwikkeling van kinderen niet in gevaar brengt.
<#FONT SIZE+1>Bron: Marketing Week<#?FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid