Mobile Convention Amsterdam 2013: preken voor eigen parochie?


kt.
Een eerste blik op het gevarieerde programma gaf me het idee dat we het stadium van het uitleggen van het belang van mobiel inmiddels gepasseerd zijn en dat we nu met z’n allen meer de focus aan het leggen zijn op de hoe vraag. Op het programma stonden diverse presentaties van bedrijven uit uiteenlopende branches, waaronder Volvo, Bol.com, Electrolux, Greetz, Hunkemöller en PostNL, die graag hun mobiele ervaringen met de markt wilde delen en antwoord gaven op de vraag hoe zij omgaan met de kansen die mobile hun biedt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoor iedere marketeer is het buitengewoon waardevol om een kijkje in de keuken te krijgen van andere bedrijven en daarmee kennis en inspiratie op te doen om zijn eigen uitdagingen aan te pakken. Uit alle presentaties bleek niet alleen dat mobiel de initiële verwachtingen ruimschoot heeft overtroffen, maar ook dat ieder bedrijf een andere benadering heeft gekozen om mobiel te implementeren in de marketing mix. Met name de presentatie van Maurice Jongerius van Bol.com gaf het publiek een goed beeld van hun mobiele strategie en de praktische uitwerking ervan. Ik kan eenieder aanraden om zijn presentatie op slideshare te bekijken.
Ook op het programma stond de uitreiking van de jaarlijkse Mobile Media en Marketing Awards. Met een record aantal inzendingen beloofde deze show een waar festijn te gaan worden, waarbij het voor de vak jury ongetwijfeld weer een bijzonder lastige taak zou worden om de winnaars te bepalen. Helaas bleken de verwachtingen te hoog en was de kwaliteit van de inzendingen meestal onder de maat. Gebrek aan cijfermatige onderbouwing (bewijs) van het resultaat van mobiele campagnes en gebrek aan innovatieve elementen bij veel business cases zorgden ervoor dat de winnaars vrij eenvoudig waren te onderscheiden van de rest. In een land dat bekend staat (wil staan) om haar eeuwige drang naar innovatie en creativiteit is dat een bedroevende constatering. Schrijnender was echter de mededeling van de jury dat ze dit jaar geen winnaar kon bepalen in de categorie best mobile company. De jury vond alle inzendingen onder de maat en betoogde dat we met z’n allen de lat een stuk hoger moeten leggen om in aanmerking te komen voor deze titel.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik de mening van de MMMA jury deel. Na een dag vol presentaties en gesprekken met diverse mensen uit de markt, heb ik het idee gekregen dat we weliswaar op de goede weg zijn met mobile, maar tegelijkertijd laten we nog zoveel kansen onbenut.
De conventie was uitermate goed georganiseerd, maar een belangrijke voorwaarde voor een succesvol event, is voor mij de aanwezigheid van adverteerders en vertegenwoordigers van merken en retailers. Het is dan ook teleurstellend te moeten constateren dat we als bureaus, suppliers, enablers, elkaar gaan vertellen waarom en hoe mobiel moet worden ingezet, terwijl de partijen waar het uiteindelijk allemaal om draait, schitteren door afwezigheid.
De presentaties van onder andere Michiel Buitelaar (Sanoma) en Renate Nyborg (Edelman) onderbouwden mijn gevoel enigszins. Zij gaven op ieder eigen wijze aan dat we met z’n allen harder moeten werken aan standaardisering, innovatie en creativiteit, maar vooral ook het mobile thinking nog meer moeten gaan prediken en op de kaart zetten bij merken. Enerzijds zijn onze verwachten ten aanzien van de ontwikkelingen op mobile gebied bij merken wellicht te hoog, anderzijds moeten we de hand dus ook in eigen boezem steken. Dat is wat mij betreft de belangrijkste conclusie die getrokken kan worden na een lange dag preken voor eigen parochie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid